[openstandaarden] certtipost

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Sat Feb 8 02:08:29 CET 2003

Gegroet,

Geert Uytterhoeven heeft geschreven:

>Heeft jouw posting hier een DOS-attack veroorzaakt op de login-server? De
>webpagina's van Certipost werken nog wel, maar als ik naar de inlogpagina wil
>gaan loop ik vast op de zandloper :-(

Yep. Vannamiddag werkte het nog. Nu krijg ik ook geen connectie meer met
https://postbox.be/
De TCP-sessie wordt wel opgezet; maar blijkbaar wordt de TLS (SSL) niet
gestart.
Lijkt me een probleempje met hun server.

NB. Qua dienst-verlening lijkt het me zeker geen slecht idee. Zeker als
we gaan kunnen een persoonlijk X.509 certificaat krijgen; zal dat zeker
niet slecht zijn.

Het rare is wel dat -alhoewel certipost een dochterbedrijf van de post
en belgacom is; noch belgacom, noch de bank van de post aangesloten zijn
op het systeem.

Trouwens, misschien een ideetje voor telebanking voor linux:
Er bestaat een programma genaamd gnucash (http://www.gnucash.org/).
Indien men certipost zou kunnen gebruiken als communicatie-middel (bv.
gewone POP/SMTP mail; maar voor een mail getekend met een certipost
X.509 certificaat) om zo rekening-uitreksels en betalings-opdrachten
heen-en-weer te sturen tussen gnucash en de bank in kwestie. (Bv. in
CODA of edifact); dan zou men gnucache kunnen bruikbaar maken naar alle
Belgische banken toe.

>						Geert

Cheerio! Kr. Bonne.