[openstandaarden] inbreuk op de Wetgeving op de Overheidsopdrachten?

Geert De Maerschalck geert.de.maerschalck at pandora.be
Mon Feb 10 15:06:28 CET 2003

Als dienstverantwoordelijke van een dienst informatica gecombineerd met de
aankoopdienst (aan een gemeentebestuur) stel ik me de vraag of we - uit
onwetendheid - niet al jaren en op een zeer ernstige manier systematisch de
Wetgeving op de Overheidsopdrachten overtreden door in onze lastenboeken en
prijsvragen voor informatica te stellen dat een pc voorzien moet worden van
een besturingssysteem van Microsoft (Windows 98 ofzo), in combinatie met
bureautoepassingen van Microsoft (Microsoft Office).  De hardware wordt
meestal wel vrij algemeen omschreven, maar in 99,9 % van de gevallen stellen
we dat de software van dat bepaald bedrijf móet komen...

Een leverancier van Open Source software (bv. Linux) die een klacht zou
indienen bij de toezichthoudende overheid, omdat een lastenboek dit
voorschrijft, haalt toch automatisch zijn gelijk?

Niet dat ik hoop dat het zal gebeuren, want geheel of gedeeltelijk
overschakelen naar een ander systeem vergt in elk geval een aanpassing van
de gebruikers en de diensten informatica van de lokale besturen.  Maar de
overschakeling van Windows 98 naar Windows NT, Windows 2000 of Windows XP
vergt ook enorme aanpassingen, zelfs voor grote leveranciers als CIPAL.

Stel je voor dat we een lastenboek zouden maken voor een bestelwagen, en
zowel de motor als brandstof móeten geleverd worden door Esso...

Ook het argument dat er prijs gevraagd wordt voor Windows omdat alle andere
toestellen in het bestuur gebruik maken van Windows, houdt geen steek.
Tenslotte kan je in hetzelfde netwerk zowel hardware laten draaien onder
Linux als onder Windows.  Het zijn de leveranciers van de specifieke
gemeentelijke toepassingen die ervoor moeten zorgen dat hun toepassingen
zowel onder Linux als onder Windows draaien.  En meestal zijn er
niet-compatibiliteiten tussen de ene versie van Windows en de volgende...

Wat volgens mij wel kan is in de prijsvraag stellen dat toepassingen onder
Linux moeten draaien, omdat Linux niet van een bepaald bedrijf is: het is
vrij kopieerbaar en kan legaal op een onbeperkt aantal pc's of servers
geinstalleerd worden.

Graag jullie mening.

Geert De Maerschalck

P.S.  Mijn excuses moest je dit toevallig meer dan een keer ontvangen...