[openstandaarden] Certipost antwoord van de m inister

Stubbe Wim 789070042 wim.stubbe at b-rail.be
Mon Feb 10 16:28:00 CET 2003

Onno Timmerman  (10/02/2003  15:07):
> [...]
>digitale kloof creëren tgv Standaarden.
>- Wel zijn er blijkbaar veel misverstanden. Ten eerste zijn die
>geviseerde producten van Microsoft Windows gratis voor de gebruiker. De
>web browser Explorer kan gratis opgehaald ('downgeload') worden via het
>internet. Verder heeft Certipost een aantal onafhankelijke metingen en
>markstudies (zie in Fine) waaruit blijkt dat vandaag rond de 95 % van de
>internetters deze producten gebruikt. Maar sowieso kan de andere 5 %
>deze producten dus gratis downloaden mocht zij dit wensen.

Peter vergeet hierbij dat Explorer, hoewel gratis te verkrijgen, niet op
Linux/BSD/... werkt. In de laatste lijn zegt hij het heel mooi: de andere 5 %
kan deze producten gratis downloaden, maar hij vergeet hierbij dat ze het niet
kunnen installeren op het OS van hun keuze. Hij dringt dus een product (windows,
want IE werkt enkel op windows) op terwijl een webpagina gemakkelijk zo gemaakt
kan worden dat hij met de meeste browsers werkt.

Wat betreft die marktstudies is ook enige duiding nodig. Veel niet-MS browsers
identificeren zich als Internet Explorer omdat de toegang tot de site anders
geblokkeerd wordt. Het zou dus wel eens meer dan 5 % kunnen zijn !

>Wat is uw beleid inzake 'open standaarden'? Zult u Certipost en andere
>openbare bedrijven aansporen om gebruik te maken van deze standaarden?
>- Zoals gezegd is Certipost geen openbaar bedrijf, maar heeft het wel
>aandeelhouderstructuur 50% post en 50 % Belgacom. Ik weet dat Certipost
>zelf ook ten dele linux gebruikt heeft bij de uitbouw van haar eigen
>platformen.

Mooi :-). Maar voor OSB is dit geen vereiste. Persoonlijk gaat mijn voorkeur
uit naar linux, maar het gebruik van Open Standaarden kan perfect op Windows.

>-Maar Certipost maakt vooral diensten voor klanten, en als 95% van die
>klanten Microsoft Explorer gebruikt, is het logisch dat Certipost in
>eerste instantie haar diensten toegankelijk maakt voor deze gebruikers.
>Het tegendeel zou bekritiseerbaar zijn.

Klopt, maar men mag niet vergeten dat die andere 5% (of meer) er nog steeds
zijn. Gaat er ook daadwerkelijk voor gezorgd worden dat zij ook van deze dienst
kunnen gebruik maken?

En ten slotte: Als alle pagina's de w3c standaarden respecteren zal de dienst
toegankelijk zijn voor alle browsers, en op alle OS'en. Dus eigenlijk zijn alle
argumenten om zich in de eerste plaats te richten op MS-gebruikers
non-argumenten.

>Bronnen over brower gebruik.
>Hier een lijstje dat moet bewijzen dat 96 % Windows en explorer gebruikt.
>
>--------------------
>

>Wat gaan we hier mee doen. Ik zou graag hebben dat open standaarden één
>vaste vertegenwoordiger heeft, zodat ik deze kan uitnodigen bij
>besprekingen eventueel voorstellen voor lezingen te geven op kleine
>samenkomsten in het parlement. etc... Blijkbaar vindt de minister
>concurrentie, openstandaarden, en vrije productkeuze niet belangrijk
>genoeg om als aandeelhouder Certipost aan te sporen om open standaarden
> [...]

Ik zou mij hiervoor kunnen inzetten, maar ik denk dat er anderen zijn die daar
beter voor dienen. Kandidaten?

Er was iemand die een jaar terug zich hiervoor wilde engageren. Ondertussen
niets meer van hem gehoord behalve kritiek dat OSB niet vlug genoeg vooruit
gaat. Ik had graag een constructiever mentaliteit gezien!

Tot slot:

Er zijn nog veel open gaten in de organisatie. Maar zolang we met 5 man en een
paardenkop blijven die, naast hun studies of werk en hun gezin hun spaarzame
vrije tijd opofferen in OSB, zal het vermoedelijk nog een tijdje zo zijn dat de
gestelde vragen en opmerkingen niet ingevuld zullen worden. Ik weet zelfs van
de meesten die actief zijn dat zij reeds in andere organisaties aktief waren
voordat zij besloten aan OSB mee te helpen.

Ik heb in de beginperiode veel enthousiaste mensen gezien die wilden meehelpen.
Ik vraag mij af waar zij nu allemaal uithangen. Zoals Herman gezegd heeft, wie
vragen heeft kan zelf een mogelijk antwoord formuleren. Dat zal in ieder geval
de discussie helpen aanzwengelen.

En wie bereid is mee te helpen is altijd welkom. Er wordt niet aan iedereen
gevraagd om zich continu te engageren. Iemand die één enkele webpagina maakt
levert al een mooie bijdrage. Zo kan reeds veel bereikt worden op korte termijn.
Maar dan is het wel noodzakelijk dat er meer volk constructief meewerkt en dat
het niet blijft bij enkel kritiek.

met vriendelijke groet,

Wim Stubbe