[openstandaarden] Internet voor kinderen

paul terweduwe paul.terweduwe at xs4all.be
Tue Feb 11 00:12:51 CET 2003

Eerst even iets over mezelf.
Ik ben geen informaticus.
Maar mag werken in een carrosserie ergens in het Antwerpse.

Vanavond  info avond in de Gemeentelijke Basisschool te Begijnendijk
geweest aangaande, hoe gaan we om met internet en dit gericht naar onze
kinderen toe.

Heb zelf een zoon van 5 jaar zit in de 3de kleuterklas.

Een avond die me eigenlijk een beetje irriteerde.

De presentatie gegeven door een vrouw die les gaf in een Hogeschool en
moet zeggen goed wist te vertellen waar het allemaal kan voor dienen dat
internet.

Qua presentatie, het was duidelijk en bondig, deze presentatie duurde 2
uur.

Vraagstelling was in feite niet haalbaar want de ouders die hun kinderen
zoals wijzelf naar opvang hadden gebracht vluchtten naar huis.

20-22h.

Nu wat me in feite vragen deed rijzen was dat;

1) er maar 1 ding op de wereld bestaat en dat is Internet Explorer, want
de andere zoals Netscape was niet zo goed want die deden je computer
crashen en kon je niet alle pagina's mee lezen en dat zou spijtig zijn.
Dus het blauwe icoontje moest maar aanwezig zijn op je pc.

2) als ik als beginnende surfer alles moet aankopen buiten de hardware
en de internet verbinding, ik om en bij den 2500euro kwijt zou zijn aan
de software die men allemaal vernoemde zoals tekstverwerking,
presentatie pakketten, Os windows, anti virus, firewall....etc

3) na afloop stapte ik naar de dame toe om ze proficiat te wensen maar
dat ik het spijtig vond dat er niet over openstandaarden werd gepraat en
alternatieve software zoals bvb Linux als Os en andere browsers buiten
IE die je toch gratis kan bekomen.

Hierover kreeg ik een duidelijk antwoord en dit vond ik echt wel erg

"Ze wist dat het allemaal bestond en dat het in feite wel waar was, maar
dat ze van haar opdrachtgevers hierover niet mocht praten vanavond".

Waar gaan we met de maatschappij naartoe, dat in een school nog steeds
de mensen worden dom gehouden en de geldbeugels alleen maar gevuld
worden.

Op deze manier zal het voor vele mensen onmogelijk worden het prachtige
internet te leren kennen en er een zekere afschuw ontstaat omtrent al
die dure software die in feite toch door hun kinderen illegaal  wordt
gecopieerd.Om dan niet te praten over de veiligheid die niet leek te
bestaan.

Moeten we dan leren aan onze kinderen hoe men en waar men cracks vind om
software alsnog toegankelijk te maken voor iederen en in feite hiermee
niets anders dan fraudeurs opvoed.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn, wat leren ze hieruit ?!

Verstuur deze mail in feite als noodkreet, want is dit allemaal nog
tolereerbaar ?

Ik weet dat er veel werk word geleverd, wou jullie alleen deze info even
kwijt, want ik voelde me tijdens deze info avond en nog meer na haar
antwoord weer eens geleefd ipv dat we een vrije keuze hebben van
"surfen".

Mvg Paul Terweduwe
Een Linux Gebruiker

--