[openstandaarden] De toekomst van Openstandaarden.be

Frans Gerbosch Consulting fragerco at fragerco.com
Tue Feb 11 01:50:30 CET 2003

On Mon, 10 Feb 2003, Herman Bruyninckx wrote:

> Vergeet de pers voorlopig. Het zijn de politici en de administraties die
> nu moeten bewerkt worden. En dat kan je op heel veel niveaus doen,
> door persoonlijke contacten met je eigen administraties, je gemeente, je
> bank, ...

Volledig mee akkoord, binnen enkele maanden, net na de verkiezingen, wordt
er weer een regering gevormd. Die regering, wie er ook deel van moge uit
maken, zal de komende jaren een belangrijke stempel drukken op onze
samenleving en onze economie. Zij kan hoe dan ook een bepaalde houding
aannemen die ofwel de openstandaarden genegen of juist niet genegen is.
Het bewerken van die personen die binnen enkele maanden het beleid kunnen
gaan bepalen in dit land is dan ook bijzonder belangrijk binnen ALLE
partijen. Of dit nu publiekelijk gebeurd of in een donker achterkamertje,
maakt mij in wezen niet uit, er moet over gepraat worden.

In het hele certipost verhaal is de discussie over al of niet open
standaarden achter de feiten aanhollen. Eignelijk moeten we de
beleidsbepalers duidelijk maken dat met een platform onafhankelijke
benadering van om het even wel concept men niet duurder uitkomt (vaak in
tegendeel), maar dat men bovendien idereen bereikt! Als 5% van de
internetmarkt bepaalde zaken via zijn belastingsgeld (de post krijgt
immers nog steeds overheidsgeld) ziet betaald worden waar er geen rekening
gehouden wordt met zijn verwachtingen, wordt die misnoegd.... En misnoegde
kiezers verlopen sneller.....

De vergelijking is reeds gemaakt.... Het is niet omdat minder dan 5% van
de bevolking in een rolwagen zit, men niet de openbare gebouwen
toegankelijker moet maken.
Ik bedoel hiermee niet dat zij die bepaalde operating systems gebruiken
gehandicapten zijn, integendeel! Maar de vergelijking gaat in die zin op
dat als je constructief voor je een gebouw voor openbaar nut begint neer
te zetten denkt over de toegankelijkheid van dat gebouw, je dit niks
extra's gaat kosten, doe je dit niet dan gaat het verbouwen van zo een
gebouw voor 5% van de bevolking VEEEEL geld kosten, het zelfde geldt voor
websites met een publiekelijk nut. Als men VOOR dat men een regel code op
papier zet, rustig de correcte requirements noteert op een eerlijke en
abstracte wijze, zal men al gauw tot de conclusie komen dat een van
deze requirements de toegankelijkheid door 100% van de bevolking
moet zijn....

Een geslaagd e-government en een succesvol e-lokket gaat immers niet
zonder toegankelijkheid voor elke internet gebruiker.

Maar het probleem ligt nog te vaak dat zogenaamde internet experts in dure
maatpakken op pad gaan om dure contracten in de wacht te slepen en
hiervoor allerlei achtergrondgesprekken voeren met mensen die mee het
beleid helpen bepalen. Als deze dan om een of andere reden die mannen in
hun dure maatpakken beter vertrouwen dan een stelletje geeks, kan ik wel
begrijpen, maar niet goedkeuren.

Er moet een sensibilizering komen van de entourage van de politieke
beleidsbepalers die er eigenlijk in zou moeten slagen om daar de consensus
te krijgen dat een goede analyse van de behoefte er rekening moet mee
houden dat net als een openbaar loket van het gemeentehuis voor idereen
toegankelijk moet zijn, het e-loket van de administratie dit ook moet
zijn....

Ik wil hier in de mate van het mogelijke ook mijn persoonlijke bijdrage
toe leveren.

Vriendelijke groeten,

Frans Gerbosch

--
<------------------- Frans  Gerbosch  Consulting --------------------->
Frans Gerbosch                                Voice +32/(0)486/58.26.20