[openstandaarden] Re: [OpenStandards] open software

Jeff Verheyen jeff-lists at ampersant.be
Fri Feb 14 16:58:50 CET 2003

Dirk,

Wij als 'linux' ge-orienteerd bedrijf draaien voor onze 'kantoor'
toepassingen volledig op 'open software'. Als vervanger voor 'Office'
gebruiken we 'Open Office', een ander (betalend) alternatief hiervoor
zou 'Staroffice' kunnen zijn. Vrijwel alle M$-office bestanden laten
zicht perfect importeren in Open Office. Slechts af en toe durft een
layout foutje de kop op steken.

Eens de bestanden in Open Office ge-importeerd zijn heb ik de
(subjectieve?) indruk dat alles vlotter werkt. Wat me meest opvalt is
dat de bestanden in het algemeen met 60-70% verkleinen tov de M$
formaten. Ik steek er mijn handen niet voor in het vuur, maar bij mij
levert het allezins een aanzienlijke plaatswinst op. Af en toe
exporteren we ook een document naar het 'alom gekend' M$ formaat. Tot op
heden heb ik nog steeds geen opmerkingen of klachten ontvangen over de
leesbaarheid van onze documenten.

Voor de presentaties en cursussen die ik af en toe geef maak ik ook
gebruik van Open Office. Soms importeer ik presentaties van collegas die
gemaakt zijn in Powerpoint om ze dan voor mijn doeleinden aan te passen.

Enige addertje onder het gras zijn de zogenaamde 'Access' databases
(welke naar mijn mening moeilijk een database genoemd kunnen worden maar
door velen meer gebruikt worden als een veredeld rekenblad) waarvoor ik
niet direct een gelijkaardig alternatief weet. De beste oplossing
hiervoor is volgens mij de applicatie migreren naar een _echte_ database
waarvoor onder Linux meerdere oplossingen beschikbaar zijn.

Ik heb hier momenteel een stage-student die grafisch werk verricht. Hier
heeft hij voor de eerste maal in zijn leven een Linux gezien. Hij
vervult zijn opdracht op één van onze Linux workstations. Zonder al te
veel hulp van ons, enkel wat basis uitleg, weet hij zijn weg te vinden.
Daarstraks maakte hij zelfs nog de opmerking dat hij de vrije 'The Gimp'
op verschillende vlakken zelfs beter vond dan het commerciele
'Photoshop'.

Indien men er voor openstaat loopt het allemaal, mits enige aanpassing,
best wel vlot. Er zijn uiteraard steeds wel mensen die tegen elke vorm
van verandering weerstand bieden...

Mvg,

Jeff