[openstandaarden] Mogelijke definitie standaardenorganisatie

Sven Vermeulen sven.vermeulen at rug.ac.be
Thu Feb 20 11:54:58 CET 2003

On Wed, Feb 19, 2003 at 11:45:14AM +0100, Wouter Vanden Hove wrote:
> Er zijn traditioneel twee categorieën van standaarden: "de iure" en "de
> facto"-standaarden.
> Deze definitie van een standaardenorganisatie  gaat mi. enkel over "de
> iure"-standaarden.

Ik denk dat dat juist de bedoeling is, aangezien de definitie van Open
Standaarden (die nog niet gepost is, maar binnenkort wel zal volgen als die
mens eens wakker schiet) compleet gericht is naar uw "iure" (?) definitie.

De Facto standaarden zijn we juist tegen! Het Word-formaat wordt gezien als
een de facto standaard, en dat willen we juist aanvechten.

> Echter zijn internet-technologieën vooral gebaseerd op de facto
> standaarden. HTML is een de facto-standaard, net zoals OpenOffice-XML,
> Tex, perl, Postscript, TCP,.... Daar komt geen officiële organisatie aan
> te pas. Maar ook Java applets, Flash, doc-files kunnen beschouwd worden
> als de facto standaarden.

HTML is een Open Standaard. Om even voor te lopen op de nog niet geposte
definitie: De HTML-specificatie is gratis te verkrijgen, ze is vrij
implementeerbaar en ze is goedgekeurd door een standaardenorganisatie (W3C,
ISO, IEC).

OpenOffice-XML is geen Open Standaard, maar wel een vrije specificatie: ze is
gratis beschikbaar en vrij implementeerbaar.

Tex is geen Open Standaard, maar wel een vrije specificatie.

Perl is een programmeertaal.

PostScript is geen open standaard, maar wel een vrije specificatie (alhoewel
ik dacht dat er ook een ISO-nummer voor was, maar ik vind het niet direct
terug).

TCP is een Open Standaard, ze is goedgekeurd door de IETF als standaard
(STD0010) en tevens door ISO/IEC.

> Open standaarden zijn de facto of de iure standaarden die volledig
> gepubliceerd en vrij implementeerbaar zijn.

Niet volgens de definitie die we in de werkgroep afgesproken hebben.

Mvg,
	Sven Vermeulen

--
	Fighting for peace is like fucking for virginity.