[openstandaarden] Definitie open standaarden

Frank Van Damme frank.vandamme at student.kuleuven.ac.be
Fri Feb 21 18:52:08 CET 2003

On Friday 21 February 2003 14:39, Philip Paeps wrote:

> Ik ben het niet vergeten hoor :-)

Ik dacht net te bellen :-p

> Als ik het handschrift van Frank goed ontcijfer (scanner weigert dienst,
> grmbl), ging het als volgt:

Scanner kan dat niet beter als gij of ik ;-)

> We dachten aan een 'cascading' definitie in drie lagen:
>
>  o Open Specificatie
>
>    - Specificaties zijn beschikbaar (gratis, online, geen prutsen)
>    - Vrij implementeerbaar (niet verwarren met 'vrije implementatie')

Dit onderscheid hebben we ter verduidelijking toegevoegd omdat "vrije
implementatie" kan slaan op "implementatie, meer specifiek een stuk vrijs
software".

>    - Voorbeelden: RFCs, MP3,...
>
>  o Vrije Specificatie
>
>    - Een Open Specificatie
>    - Vrij van juridische beperkingen (patenten, licenties, ...)
>    - Voorbeeld: Ogg
>
>  o Open Standaard
>
>    - Een Vrije Specificatie
>    - Geruggesteund door een Standaarden Organisatie
>    - Voorbeeld: IETF 'STD's, W3C specs,...
>
> De definitie van 'Standaarden Organisatie' moest nog over gediscusiëerd
> worden, maar ik denk dat die ondertussen op de lijst werd gepost.
>
> Wouter, Frank: gelieve aan te vullen :-)

Wat mij betreft en voor zover ik me nog herinner wat er in dat rokerig
stamineeke gezegd is, is dit correct.

> Frank: je bent erin geslaagd om lelijker te schrijven dan ik.  Daar kun je
> prijzen mee winnen :-P

Had u op voorhand gewaarschuwd :-p

--
Frank Van Damme