[openstandaarden] Definitie open standaarden

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Sun Feb 23 21:25:58 CET 2003

On Sun, 23 Feb 2003, Sven Vermeulen wrote:

[...]
> Wat nu ontbreekt was de tussentekst die besproken werd dinsdag:
>
> """
> Digitale communicatie is een recht voor iedereen. Open Standaarden zijn het
> middel bij uitstek om dit recht te vrijwaren.
> """
>
> Dit moest uitgebreid worden. Wie heeft dat voorstel liggen (ik heb enkel
> kernwoorden)?

De idee was dat er een redeneerstap ontbreekt tussen de eerste en de
tweede zin:
"Digitale communicatie is een recht voor iedereen."
  Elke vorm van digitale communicatie maakt gebruik van bestanden of
  pakketjes met informatie. Die informatie is opgeslagen in een bepaald
  formaat, dat beide zijden van de communicatie moeten verstaan. In de
  huidige computer-wereld is het zo dat veel communicatie gebeurt in
  formaten die enkel gekend zijn door een enkel bedrijf, dat op die manier
  de gebruikers verplicht om hun software te kopen als ze met die
  communicatie-formaten willen werken.
"Open Standaarden zijn het middel bij uitstek om dit recht te vrijwaren."
  want zij zorgen ervoor dat de communicatie van informatie losgekoppeld wordt
  van de software om die informatie te verwerken. Op die manier krijgt men
  gezonde competitie in de markt, zonder dat een enkele speler een
  oneerlijk voordeel heeft ten opzichte van de andere, om de enige reden
  dat hij volledige zeggenschap heeft over het communicatie-formaat.

Of zoiets...

Herman
--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480