[openstandaarden] De metro: "Blitzbezoek Bill Gates aan België"

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Fri Jan 31 16:02:36 CET 2003

Op p 17 van de metro van vandaag (31 januari) staat een korte
samenvatting van zijn bezoek. Wat met betrekking tot OSB opvalt is het
kleine kadertje rechts onderaan:

"Het bezoek van Bill Gates lokte voorts een reactie van Jong Agalev uit.
De jongerenpartij eist aandacht voor open standaarden (dat staat niet
gelijk aan gratis software) en meent dit tijdens de speech van Gates
niet gehoord te hebben. Nochtans beklemtoonde de medeoprichter van
Microsoft meerdere malen het belang van open standaarden voor
webdiensten. Over klassieke besturingssystemen (Windows) sprak hij zich
gisteren niet uit."

In de tekst zelf staat dan nog het volgende:
"Wie Microsoft denkt, ziet het Windows-logo verschijnen en herinnert
zich vast ook de discussie over het gebrek aan concurrentie in de sector
van de internetbrowsers. Internet Explorer drukte Netscape tot moes.
Toch predikte Gates in de Brusselse heizelpaleizen het geloof in
'gezonde competitie' en 'noodzakelijke standaarden'. Het succes van de
webdiensten staat of valt dan ook met het respect voor een standaard als
xml. Welke onderneming wil immers fors geld investeren in software
waarmee het zich eenzaam op een eilandje plaatst? Een firma die zijn
websdiensten aan IBM toevertrouwt, moet dus zonder problemen met
.NET-applicaties gegevens kunnen uitwisselen (en omgekeerd).

Zoals reeds op deze ml gezegd is, is het natuurlijk geen garantie dat
als xml gebruikt wordt, de specificaties ook open zijn :-/.

Microsoft neemt meestal ook een loopje met was zij definieren onder
"ondersteunen". Neem nu http://www.microsoft.com, Microsoft zal
waarschijnlijk beweren dat ze Html ondersteunen, dan hebben ze wellicht
een aparte definitie van html:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.microsoft.com :
"Fatal error".

Ooit al eens een Word document opgeslaan als html en dan door diezelfde
validator proberen draaien? Anders moet je maar eens nr de broncode
kijken van bv.
http://www.ftw.rug.ac.be/examenkalender/2002-2003/jan-PROEVEN+LICENTIES/Baert.htm

Of neem nu "hotmail", dat ooit al eens proberen gebruiken in bv. Mozilla
Mail? Je kan daar kiezen tss IMAP en POP en voor zover ik weet behoort
hotmail tot geen van beide, maar natuurlijk zullen ze beweren dat ze
"e-mail" ondersteunen. En de specificaties van hoe hotmail werkt heb ik
ook nog nergens publiek weten staan.

Zijn er soms nog mensen met voorbeelden, want 'k zou eigenlijk wel nog
meer van die zogezegde "ondersteuningen" willen weten...

*zucht* sorry, 'k liet me mss ffkes gaan, maar 't moest me van het hart ;)
met groeten, doch gn vriendelijke,
Mattias