[openstandaarden] Slashdot: software patenten

Dieter Van Uytvanck dietvu at village.uunet.be
Tue May 6 21:28:16 CEST 2003

On Tue, May 06, 2003 at 08:34:50PM +0200, Wouter Vanden Hove wrote:

> Is het niet de rechterkant die de linkerkant steeds verwijt veel te veel
> regeltjes in te voeren? Met softwarepatenten worden plots tienduizenden
> regeltjes ingevoerd die nu niet bestaan.
>
> Ik zou dergelijk argument aanhalen als het gaat om VLD'ers en CD&V'ers.

Voor de VLD kan je aangeven dat D66, Nederlandse (weliswaar
links-)liberalen zich er ook tegen verzetten. Verder lijkt mij vooral
het argument van belang dat de KMO's met softwarepatenten niet kunnen
concurreren tegen multinationals ala IBM die 27.000 patenten bezitten.

Ik kan mij niet voorstellen dat er zich een partij wil profileren
tegen de Belgische KMO's.

Hou jullie overigens niet in om een EU-parlementslid te contacteren
(liefst Willy de Clercq, die heeft de vorige keer expliciet voor
gestemd en zit in de juridische commissie die voor patenten
verantwoordelijk is):

http://wwwdb.europarl.eu.int/ep5/owa/p_meps.short_list?ilg=NL&ictry=BE&ipolgrp=&iorig=

Groeten,

Dieter