[openstandaarden] Een antwoord van de VTM

Frans Gerbosch Consulting fragerco at fragerco.com
Fri May 9 11:09:52 CEST 2003

Beste(n),

De vraag komt wat laat maar ik wil er toch even kort op terugkomen.

Ik vraag me af hoe Quick Time past in dit rijtje waar jullie steeds over
gediscuteerd hebben.
In ieder geval werkt dat op Windows en Mac 8/9/X maar ze hebben geen Linux
versie.... De streaming is volgens mij wel MPEG 2/4 compatibel en zou door
elke MPEG4 ondersteunende viewer moeten kunnen bekeken worden.

Volgens mij is dit ook een goed alternatief en misschien minder
vreemd voor heel wat webmasters. Tenslotte heeft iedereen er al eens van
gehoord.

Meer info http://www.apple.com/mpeg4/

Dat de servers die deze streams ondersteunen beperkt zijn tot een paar
platformen vind ik een minder grote drempel.

Het probleem met Ogg op dit moment is dat ondermeer dat een webmaster die
gevraagd wordt om streaming aan te bieden voor een site steeds met een
dilemma zit:
	- de streams volledig zelf verzorgen
	- de mainstream aanleveren en ze door een provider laten streamen
	- de mainstream en de streaming volledig uitbesteden

Hoe meer hij zelf doet hoe meer er eventueel ook marge overblijft om er
zelf ook beter van te kunnen worden (in geval van externe webmaster) of
het zelfde geld voor iets anders uit te kunnen geven (in geval van
interne webmaster).

Dit leidt vaak tot diensten die hij ergens gemakkelijk kan inkopen of
waarvan hij/zij denkt dat hij het zelf kan opzetten (het is Windows....
dus het zal wel niet zo moeilijk zijn).....
Als je dan voor zo'n webmaster met van die "afschrikwekkende
hersenbrekers" aankomt of van programma's waarvan voor hem de support veel
te vaag is dan durft hij dit niet uit te proberen.....
Ik herrinner me nog eens een uitspraak..... "Er is nog niemand ontslagen
omdat hij voor IBM heeft gekozen".... Dit is op zijn minst de laatste
jaren ook meer en meer de houding die een ICT-aankoper heeft tov
Windows... "Er is nog niemand ontslagen omdat hij voor MicroSoft heeft
gekozen"....

Stel je maar eens in de plaats van een (niet verder dan Windows kennende)
webmaster die dit voor zijn baas/opdrachtgever moet uitwerken.....
Welke beslissing zou jij dan nemen ?

Vriendelijke groeten,

Frans Gerbosch

--
<------------------- Frans  Gerbosch  Consulting --------------------->
Frans Gerbosch                                Voice +32/(0)486/58.26.20