[openstandaarden] [wdeclercq-assistant@europarl.eu.int: Europese richtlijn softwarepatenten]

Wouter Verhelst wouter at grep.be
Tue May 13 20:09:29 CEST 2003

On Tue, May 13, 2003 at 07:20:07PM +0200, Herman Bruyninckx wrote:
> On Tue, 13 May 2003, Wouter Verhelst wrote:
>
> [...]
> Neen! Je kan het eigendomsrecht op materiele goederen helemaal niet
> vergelijken met "eigendomsrecht" op intellectuele "goederen": een
> gedeeld idee is meer waard dan een half idee, en zelfs meer dan het
> niet-gedeelde idee op zich.

Hm. Ik denk dat ik mezelf verkeerd heb uitgedrukt; wat ik bedoelde is
dat het beschermen van een product van de menselijke geest, op zich, wel
een goed doel is. Ik bedoel dan eerder bescherming door copyrights en
dergelijke.

> "IP" is dus pure newspeak: het kiezen van
> de term suggereert verkeerde dingen.

Helemaal akkoord; het was dan ook niet mijn bedoeling om die term te
ondersteunen -- hoewel ik inzie dat ik dat min of meer gedaan heb :-)

> Bovendien is een patent het
> toekennen van een monopolie, en ik denk niet dat het een liberaal past
> om massaal veel monopolies uit te delen :-)

Zeker niet.

[...]

--
wouter at grep dot be
"An expert can usually spot the difference between a fake charge and a