[openstandaarden] Voorstel antwoord softwarepatenten

Onno Timmerman onno.timmerman at s-p-a.be
Tue May 13 20:34:05 CEST 2003

Herman Bruyninckx wrote:

>Wacht nog een dag of twee, want er komen vast nog goede argumenten
>bij. De _lengte_ van de argumentenlijst is heel belangrijk voor
>politici...
>
>Herman

Met dit laatste ben ik niet direct akkoord. De "lengte van argumenten".
Overtuigeningstechnieken wijzen veel eer op het gebruik van zo weinig
mogelijk, maar treffende argumenten.  Iemand die een lange lijst van
argumenten ziet neigt ze allemaal te vergeten en saai te beoordelen. Het
toont alleen maar aan hoezeer je hem wil overtuigen. Iemand die een paar
argumenten ziet zal die makkelijker onthouden. Als die paar argumenten
dan nog eens aansluiten bij de algemene opvatingen van een persoon ->
bijvoorbeeld de VLD filosofie dan slaat de balans makkelijker om ten
voordele van het geen we willen communiceren. Als dit nog gepaart gaat
met een helder visueel (voor)beeld heb je beet. Allee zo zie ik het toch
zo :-)
Nog een versterkende factor is als het komt van iemand die aanzien heeft
of vriend/vertrouweling.

Als wij deze parlementair willen overtuigen kan je misschien beter
concentreren op het feit welke schade dit aan KMO's zal brengen en de
zin van ondernemen. Er van uitgaand dat hij KMO wereld gunstig gezind
is. Als dat niet het geval zou zijn kan je beter een andere hoek zoeken.
Maar iemand die pro KMO is zal zeker niet iets negatief voor KMO's
willen doen.

Mijn ervaring - tot nu toe- met politicie is dat men meestal heel vlug
snel soms een beetje opervlakig over zulke zaken gaan. Politici zijn
mensen van woorden en opvattingen. Impliciet heeft men het partij compas
opzak waarop beslissingen en overtuigingen worden uit gevochten. Niet te
vergeten ze worden hele dagen met argumenten bestookt van voor en tegen...
Personelijk rustig contact is daarom soms heel wat beter.  Misschien,
dat Herman B. hem woordelijk kan overtuigen in een gesprek?
In iedergeval is er niet al te veel tijd hiervoor...
Onno