[openstandaarden] de standaard over patenten

Ward Vandewege ward at pong.be
Tue May 20 12:46:46 CEST 2003

On Tue, May 20, 2003 at 11:13:31AM +0200, Wouter Verhelst wrote:

> Hm. Ben daar niet helemaal zeker van; de argumentatie die gedurende de
> lange lobby tegen software-patenten gebruikt werd, is net 'software is
> anders!'. Als we nu voorbeelden uit andere gebieden gaan gebruiken, dan
> loop je het risico dat mensen het vrij succesvolle argument 'software
> is anders' gaan vergeten, en dat alles voor niets is geweest.

Ja, tuurlijk is software anders. Ik dacht eerder aan iets in de zin van:

- -------

  Een Amerikaans bedrijf (Myriad Genetics) heeft in 2001 een aantal octrooien
verkregen van het Europees Octrooibureau (EPO) op bekende borstkankergenen
(zie
http://216.239.39.100/search?q=cache:Pz88cBJxdgMJ:www.nature.com/cgi-taf/DynaPage.taf%3Ffile%3D/ejhg/journal/v10/n12/full/5200924a.html+epo+breast+cancer+gene&hl=en&ie=UTF-8).
Het bedrijf eist nu dat borstkankertests enkel nog in de VS uitgevoerd worden,
voor een prijs van 2500 tot 3000 dollar - schandalig duur vergeleken met de
300 Euro die een test in Europa kost.

  Dit is een goeie illustratie van de praktijken van het EPO. Deze zaak is
ernstig genoeg,  maar nog vrij beperkt - de octrooien beslaan enkel bepaalde
genen, en in dit geval dus borstkankertests.

  Momenteel ligt in het Europees Parlement een voorstel tot richtlijn ter
tafel, waarin octrooien op software toegelaten worden. Het EPO heeft reeds
30000 dergelijke octrooien toegekend, terwijl dit eigenlijk verboden is door
het Europees Octrooiverdrag van 1971 (TODO: check datum - voeg referentie
toe). Die octrooien verkeren momenteel in een dubieuze legale toestand,
aangezien ze eigenlijk illegaal zijn. Het voorstel tot richtlijn wil de
octrooien legaliseren.

  Software is een heel ander soort materie dan genen. Software is eigenlijk
taal waarin ideeen uitgedrukt worden. In software ontwikkeling gebeurt
innovatie stap voor stap, kleine verbeteringen bouwen op vele kleine
verbeteringen die voordien uitgevonden zijn. Octrooien op software beslaan
niet 1 zo'n verbetering, maar typisch een massa algemene oplossingen
voor een aantal problemen. Dat maakt deze octrooien heel breed.

  Begin 2003 heeft het EPO een octrooi toegekend op de if-then-else
programmeerconstructie (TODO: referentie!). De if-then-else constructie is
niets meer of minder dan een algemene voorwaardelijke constructie. Het
equivalent in gesproken taal is een patent op de als-dan zinsconstructie.
Dat deze 'uitvinding' noch nieuw noch niet voor de hand liggend is, is voor
iedereen duidelijk - behalve het EPO.

  De overgrote meerderheid van de 30000 reeds toegekende octrooien op
software is even algemeen en van even slechte kwaliteit.

 Als software octrooien worden toegelaten, dan komen we in een situatie
terecht waar de eigenaar van het if-then-else octrooi kan beslissen om even
restrictieve voorwaarden op te leggen voor het gebruik ervan als de eigenaar
van het borstkanker octrooi. En dat geldt voor elk van de 30000 nu al
toegekende software octrooien, plus de vele nieuwe octrooien die toegekend
zullen worden als de richtlijn goedgekeurd wordt.

 Het overgrote deel van de Europese software industrie bestaat uit KMO's, die
zeker niet de financiele middellen hebben om zich tegen zulke octrooien te
verdedigen, en ook geen uitgebreide octrooi bibliotheek om aanvallen af te
weren door het uitwisselen van licenties op octrooien.

 Kortom, de enigen die beter zullen worden van deze richtlijn zijn grote
- - voornamelijk Amerikaanse - multinationals, het EPO, en octrooi-advocaten.
De Europese software industrie zal erdoor van de kaart geveegd worden.

- -------

Er kan nog wel wat verbeterd worden aan deze tekst, me dunkt. Suggesties
welkom, natuulijk.

mvg,
Ward.

- --
Pong.be         -(           "HTML needs a rant tag" - Alan Cox            )-
Virtual hosting -(                                                         )-
http://pong.be  -(                                                         )-
GnuPG public key: http://gpg.dtype.org