[openstandaarden] OSOSS: open standaarden bij de Nederlandse overheid

Dieter Van Uytvanck dietvu at village.uunet.be
Wed May 21 20:05:36 CEST 2003

Hallo,

verleden week woensdag was ik in Den Haag op een symposium "openheid
duurt het langst" over Open Source en Open Standaarden binnen de
Nederlandse overheid. Een verslag ervan is te vinden op:

http://www.ososs.nl/article.jsp?article=1266

Dat werd georganiseerd door OSOSS, een 3-jarig overheidsprogramma dat
3 miljoen euro gekregen heeft om open source en open standaarden te
promoten in de overheidsadministratie. Er was onder de 400 aanwezigen
die dag een grote consensus dat open standaarden verplicht zouden
moeten worden binnen de overheid.

Eén van de projecten die OSOSS gestart is, is een catalogus met open
standaarden (Catalogus Nederlandse Open Standaarden, CANOS). Ik ben
eens gaan praten met iemand van OSOSS en heb er OpenStandaarden.be
voorgesteld.

Om kort te zijn: de mensen van OSOSS waren zeer geïntereseerd om samen te werken
met een soortgelijk Belgisch/Vlaams project. Dan denk ik aan die
catalogus Open Standaarden, kennisoverdracht, ervaringen uitwisselen,...

Ik kan iedereen aanraden om eens op hun website te gaan kijken:

http://www.ososs.nl/

Voor Herman, Onno en alle anderen die bezig zijn met overheid en OS:
dit is een mooi voorbeeld voor onze overheid en er kan waarschijnlijk
heel wat dubbel werk vermeden worden door samenwerking.

Groeten,

Dieter

--
Homepage: <http://www.student.kun.nl/dieter.vanuytvanck/>