[openstandaarden] Antwoord VRT

Philip Paeps philip+os at paeps.cx
Fri May 23 16:31:45 CEST 2003

On 2003-05-23 16:13:30 (+0200), Wouter Vanden Hove <wouter.vanden.hove at pandora.be> wrote:
> Kan de Pandora User Base [Luc? Philip?] ook niet een standpunt innemen
> [of is dat al gebeurd?] en reclameren in naam van alle
> Telenet-gebruikers, zowel bij VRT als bij het Telenet-bestuur?

PUB kan niet echt een standpunt innemen wat betreft het negeren van Open
Standaarden door de VRT.  We zijn tenslotte de Telenet Internet
Klantenvereniging, niet de VRT Website Kijkersvereniging (of hoe je het ook
zou willen noemen).  OpenStandaarden.be is beter geplaatst om daarover te
'standpuntieren'.

We hebben uiteraard wel een standpunt in verband met de discriminatie op basis
van provider die de VRT aanhoudt.  Dat moet echter nog wat opgepoetst worden
voor het als PUB-standpunt de deur uitkan.  You'll be the first to know.

Mijn standpunt -- je mag ervan uitgaan dat het niet veel zal verschillen van
dat van PUB -- is dat Telenet klanten evenveel recht hebben op de online
versie van de Openbare Omroep als de klanten van eender welke provider.  Ik
vind het onaanvaardbaar dat de VRT ongestraft dit soort discriminatiepolitiek
mag doorvoeren.

Ik zou kunnen begrijpen dat de VRT graag een mirror bij de verschillende
providers zou willen plaatsen om zo hun infrastructuur wat te ontlasten, maar
om van de providers te eisen dat ze een mirror plaatsten als ze willen dat hun
users de site kunnen raadplegen is toch wat te veel van het goede.  Doet me
een beetje aan afpersing denken.

Verder kan de VRT moeilijk verwachten dat breedbandproviders in het buitenland
echt staan te springen om hen te gaan mirrorren.  En buitenlandse bezoekers
van de site (bijvoorbeeld geëxpatrieerde Belgen die de VRT niet kunnen
ontvangen) zijn volgens mij toch een redelijk belangrijke groep gebruikers van
die site.

Soit, PUB-standpunt volgt Real Soon Now[tm].

<shameless plug>
Het zal op <http://pub.telenet.be/> verschijnen zodra het af is.  Ik zal het
ook even op deze lijst posten voor de geïnteresseerden.
</shameless plug>

 - Philip [mailtje sturende naar andere bestuursleden om er vaart achter te
           zetten :-)]

--
Philip Paeps                                          Please don't CC me, I am
                                                       subscribed to the list.

  No matter what happens, there is always somebody
  who knew that it would.