[openstandaarden] VRT

Mark Van den Borre mark at markvdb.be
Sun May 25 14:01:33 CEST 2003

Ward Vandewege wrote:

>Ahem - Ogg Vorbis is enkel een audio formaat, voor zover ik weet
>(http://www.vorbis.com/faq.psp#what). Je kan dat dus wel laten vragen, maar
>enkel in de context van radio streams. Maar dan zouden we er ook zeker van
>moeten zijn dat er ogg-vorbis plugins of zo zijn voor populaire
>mediaplayers....

Er bestaat een zeer stabiele DirectShow-plugin voor Ogg Vorbis. Daarmee
kan elke Windows-toepassing (ook Windows Media Player) gebruik maken
vann Ogg Vorbis-geluid.
http://tobias.everwicked.com/oggds.htm

Er is ook een Quicktime-plugin:
http://illadvised.com/~jordy/

>Wat zijn eigenlijk de open alternatieven voor video-streaming? MPEG4 is een
>patent-mijnenveld dacht it...

Klopt. On2 Technologies heeft de VP3-codec uitgebracht onder een open
licentie die je van alle patentclaims vrijwaart. Dit vormt de basis voor
Ogg Theora, de nieuwe video-codec van xiph.org, de makers van Ogg
Vorbis. VP3 schijnt zeer bruikbaar, in het bijzonder voor low bitrate-video.
http://www.vp3.com/

Mark