[openstandaarden] VRT

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Sun May 25 17:35:51 CEST 2003

At 2003-05-25 10:35, you wrote:
> Wat betreft eisen naar IT, of eisen bij openbare aanbestedingen zijn er
> heel strikte regels die zeker bij IT van toepassing zijn.
>
>Regel  : In een aanbesteding moeten er eisen staan die algemeen zijn.
>         Deze eisen mogen niet rechstreeks naar een product verwijzen.
>         Indien dit wel het geval is dient er een goede reden voor
>         te zijn. Indien dit niet het geval is kan elke aanbieder
>         alternatieven aanbieden.
>         Indien de aanbieding niet aanvaard wordt op basis van technische/
>         of niet correct produkten heeft de overheid geen poot om op te
> [...]

Er zijn minstens 2 commerciële alternatieven voor Windows Media video
streaming, en beide zijn vziw voor meer verschillende platformen geschikt
dan Windows Media, zowel qua servers als qua clients:
- Apple: QuickTime (o.a. Sørensen & MPEG4) (& Ogg Theora in de toekomst)
- RealNetworks: Helix (o.a. RealVideo & MPEG4) (& Ogg Theora in de toekomst?)
En daarvan zal nu minstens ook QuickTime *naast* Windows Media gebruikt worden,
terwijl het in theorie Windows Media (bijna) overbodig maakt?

Een mens vraagt zich af wat de technische vereisten in het bestek eigenlijk
wel waren...  Weet iemand eigenlijk hoe die bekend gemaakt worden en of wij
die in de toekomst kunnen nakijken rond gebruik van open standaarden?
(Ik denk naast de VRT ook aan de overheid e.d.)

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9