[openstandaarden] Antwoord VRT

Frans Gerbosch Consulting fragerco at fragerco.com
Mon May 26 11:38:21 CEST 2003

Beste,

Hieronder een opgekuiste mail van een op internet zeer actieve blinde waar
ik door de jaren een goede email relatie me heb opgebouwd.

Het betreft Osvalo La Rosa de persoon achter brlspeak.net (A Braille and
Speech Mini-Distribution of GNU/Linux)

Misschien staan hier een paar nuttige tips in voor zij die nog een
gezamelijke actie of een actie van uit verschillende hoeken willen
uitwerken.

Verder nog een bemerking: ADA American Disability Act.

Frans

--
<------------------- Frans  Gerbosch  Consulting --------------------->
Frans Gerbosch                                Voice +32/(0)486/58.26.20

Hi Frans,
On Sat, May 24, 2003 at 01:22:23AM +0200, Frans Gerbosch Consulting wrote:
> Als je de site van de VRT bezoekt http://www.vrtnieuws.net zal je merken
> dat dit niet echt bruikbaar is voor Visueel gehandicapten.
Ik ben er ooit vijf minuten op geweest met Lynx en 't is moeilijk, en
volgens mij komt dat omdat zij het voor IE6 geoptimiseerd hebben, idem
voro belgacom.be, probeer het maar met Mozilla en dat zal ook niet echt
lukken...

> Zou jij blinden-organisaties kennen die eventueel meedoen, mocht hierover
> een persbericht geplaatst worden door ondermeer PUB (de users van Telenet)
> en bv OS.be (zie http://www.openstandaarden.be/) ? En zo ja welke ?
Ik heb zopas een bericht gepost van Jean-Baptiste Schuermans, dat is
iemand achter de vzw blindsurfer, die oa. subsidies kreeg van
Vandenbroecke om het fameuze Blindsurfer label aan toegankelijke sites
toe te kennen;
nu, in haar taak als publieke omroep is het het minste dat men zou
kunnen eisen van de vrt, dat is dat zij toegankelijke sites zouden maken
die de W3C norm respecteren, en in geen geval enkel op "proprietary
software" en IE6 ofzo geoptimiseerd zijn: zij zijn een publieke omroep
om voor iedereen informatie te leveren, omdat zij met het geld van
iedereen hun site en programmas enzo financieren... :-)

Ik wist neit dat intussen blindsurfer een vzw is geworden, ik denk wel
dat dit zowel franstalig als nedeerlandstalig is, en zodus zij krijgen
middelen om te helepn projekten toegankelijk te maken, denk ik toch;
stuur dus een mailke naar die mijnheer en ik hoop dat hij je spoedig zal
beantwoorden.

Noteer ook dat gret vangool en frank vandenbroecke er iets mee te maken
hadden, dus als je niet vanbinnen iets kan doen, dan kan je ook
rechtstreeks bij de grote heren en dames terecht om de vrt op andere
ideeën te bregen.

Nog zo'n info: Viviane sorée, kandidate SP-A voro het senaat, is zelf
fysiek gehandicapt; ik ben ik kontakt met haar gekomen, hoop ooit haar
te pushen om een soort ADA american disability act wet voor te stellen
vanuit de sp-a fractie, om zo sitebouwers te verplichten de
toegankelijkheidsrichtlijnen te respecteren, maar dat is op lange
termijn; zij zit wel in de juiste (voorlopig grootste linkere partij) en
gezien zij al meer open staan voor opensource enzo, geloof ik erin dat
via deze weg iets valt te doen.
Zie http://www.soree.be/ om te zien wie zij is, je weet maar nooit... en
alle kontakt is altijd nuttig!

Vriendelijke groeten,

Aldo.

PS: betatestings van onze brlspeak is begonnen, cf. files and more at:
http://brlspeak.net/release/
er zijn 3 versies, de basis of mini, de braille e nde vocal die uiteraard
de grootste en ook momenteel e grootste probleem vormt...
maar 't is het begin, en door testers te krijgen hebben we al wat
feedback gehad, dus kunnen we wat implementeren, etc.