[openstandaarden] Elektronische belastingsaangifte ...

Wouter Verhelst wouter at grep.be
Mon May 26 16:41:31 CEST 2003

On Mon, May 26, 2003 at 03:16:11PM +0200, Andy Goossens wrote:

> Op
> http://www.belgium.be/taxonweb/app/page/public/faq?contentkey=application_help_0145
> blijkt het dat ze hebben getest met allerlei browsers (o.a. op Mac en RedHat,
> maar enkel met IE, Netscape en Opera). Dat is toch al een pluspuntje dat vele
> sites niet bieden.

Da's zeker correct, en dat zie je aan het resultaat van de W3C
validator. Zoals ik zei, hij 'lust' de site niet, maar het gaat hem om
details. Vier dingen:

* Er is niet aan URL-encoding gedaan, zodat de validator voortdurend
  dingen zegt à la 'Could not find definition for general entity
  [...]'. Reden daarvoor is dat normaal gezien een '&amp;' gebruikt
  moet worden om een ampersand in een tekst te gebruiken, wat men niet
  gedaan heeft. De meeste browsers parsen dit echter perfect.
* Een aantal keren worden er geen ALT-attributen meegegeven. Da's niet
  onoverkomelijk, tenzij voor onze blinde medemens.
* De 'body' tag heeft een aantal attributen die niet gekend zijn door
  de validator
* Er wordt geen doctype of charset meegegeven.

Op het laatste punt na, zijn dit echter allemaal warnings. De meeste
browsers parsen de site perfect.

> Verder is er nog...
> "Uw browser moet de volgende elementen toelaten:
> cookies
> java(script)

Ook dit (Java, dan vooral) maakt het moeilijk voor onze blinde medemens.

> SSL"
>
> Je hebt inderdaad javascript nodig om in te loggen (en te printen), maar voor
> de rest valt het gebruik op het eerste gezicht redelijk mee.

Akkoord.

Ik denk dan ook dat we een boodschap kunnen sturen waarin we stellen
dat we het bemoedigend vinden dat het ministerie getoond heeft zich
bezig te houden met minderheden in de Digitale generatie, en niet in
de val wil trappen waarbij enkel de grote meerderheid ondersteund
wordt, maar dat we het jammer vinden dat ze daarbij de kans heeft
laten liggen om helemaal voor systeemonafhankelijkheid te gaan.

Of zo.

--
Wouter Verhelst
Debian GNU/Linux -- http://www.debian.org