[openstandaarden] Verslag Vlaams Parlement ivm VRTnieuws

Frans Gerbosch Consulting fragerco at fragerco.com
Thu May 29 14:55:10 CEST 2003

On Thu, 29 May 2003, Philip Paeps wrote:

> Als je daarmee 'hardware' bedoelt, geef ik je gelijk, als je daar 'MacOS' mee
> bedoelt, heb je geen gelijk.  Er zijn genoeg mensen die Linux of een 'pure'
> BSD op hun appeltjes draaien...

Met alle respect voor de posters van deze (bijna zinloze) discussie wil ik
toch even eem oproep plaatsen. Sinds MacOSX bestaat is de kloof tussen
Linux/Unix/Mac nagenoeg tot 0 herleid.

(Sommigen binnen Apple noemen MacOSX de meest gebruikte en verspreide
Linux/Unix variant op clientniveau... maar zover wil ik nu ook niet gaan
;-)

Laat ons ipv dit macho-gedrag van wie nu de grootste (gebruikersgroep)
heeft veeleer focussen op de doelstellingen van OS.be. Dit is een overloze
discussie die wij op Openstandaarden toch nooit zullen uitklaren en die
ons ook geen stap verder brengt bij de realisatie van onze doelstellingen.

Laat OS.be een platform zijn waar juist deze Operating Systems
zusterlijk/broederlijk naast elkaar kunnen leven, elkaar kunnen
apprecieren voor hun eigenheid, en samen kunnen blijven werken om
effectief te streven naar een IT-bestaan waar het niet uitmaakt of je nu
een Linux/Unix/MacOSX hebt omdat je zorgeloos met elkaar files kunt
uitwisselen en het enkel een keuze is op basis van persoonlijke
voorkeur ....
Net zoals met nieuwe auto's bv waarbij de keuze van het model
afhankelijk is van secundaire factoren en niet of de wagen vooruit en
achteruit kan rijden..... zoals kleur, kofferinhoud, aantal deuren en
banken, opties, ...
Misschien niet de beste vergelijking, maar hopelijk is de duidelijk en
lokt ze geen ellelange discussie uit.

Ter voorkoming van verdere discussies nog even deze bemerking:
In de wijde wereld is tot op heden (in de publieke opinie) Mac anders
gequalificeerd dan Linux. Mac staat bij vele mensen voor een duur
alternatief voor een clienttoestel voor computeranalfabeten en met een
beperkter gevaar voor virussen maar ook met veel minder applicaties en
vooral veel minder games. Linux staat bij veel mensen synoniem voor een
goedkoop maar uiterts complex alternatief voor windows waarbij je bij het
minste gerigste onoplosbare problemen hebt (omdat veel troubleshooting
textueel gebeurd), maar eenmaal stabiel ook stabieler blijft.
Er zijn wel variaties te vinden in interpretaties, en daar gaat het niet
om.... wat ik wil aantonen is dat inderdaad Mac voor de modale gebruiker
is, net als Win-platformen, en dat de linux-gebruikers toch experten zijn
en eigenlijk de extra aandacht niet nodig hebben, ze fixen het toch wel
ooit zelf.... (Iemand haalde dit reeds eerder terecht aan.)

In plaats van dit (waan)idee alleen te bestrijden (wat zal moeten gebeuren
om linux een volwaardige plaats te geven naast de anderen met een
connotatie voor een bruikbare desktop environment voor
computeranalfabeten) lijkt het me sterker om dit in de focus van
Openstandaarden te profileren en sites waar je mistoestanden hebt juist te
gaan adviseren in de richting van iets wat op alle platformen werkt met de
benadrukking: voor de zelfde effort en kosten maak je het niet alleen
toegankelijk voor Mac (in het geval VRT), maar ook voor Linux, BSD, ....

Vriendelijke groeten,

Frans Gerbosch
(Die de beide systemen dagelijks gebruikt voor verschillende
doelstellingen)

--
<------------------- Frans  Gerbosch  Consulting --------------------->
Frans Gerbosch                                Voice +32/(0)486/58.26.20