[openstandaarden] Verslag Vlaams Parlement ivm VRTnieuws

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Sat May 31 01:59:27 CEST 2003

At 2003-05-31 01:08, you wrote:

>Niet akkoord, OSt zijn altijd het belangrijkst voor  de minderheden.
>Voor GNU/Linux,BSD of Mac gebruikers zijn gebrek aan of het niet naleven
>van OSt een principieel, maar bovendien ook, en vooral, een praktisch
>probleem. Voor mainstream-gebruikers zoals de meeste Windows-gebruikers
>is het hoogstens een abstract principieel probleem.

Ik ben Windows gebruiker en heb bijna dagelijks *praktische* problemen
door het niet-gebruiken van "standaarden".

>Anderzijds blijf ik stellen dat er een intrinsieke conceptuele band
>bestaat tussen vrije software en "vrije specificaties".

Die band is er: van zowat elke vrije specificatie bestaat een vrije
implementatie, juist om de reden dat het vrij is, en dus makkelijk, zonder
problemen mogelijk is.  Omgekeerd is er van veel open/vrije standaarden
open source "reference implementation".

Maar er is anderzijds geen enkel *noodzakelijk* verband.

>Trouwens het verschil tussen "Open Specificatie" en "vrije specificatie"
>op de website vind ik ongelukkig.
>
>Wat hebben jullie het liefst?
>Een doc-formaat waar men na reverse-engineering met OpenOffice kan
>gebruiken,
>of een open, gedocumenteerd, maar gepatenteerd formaat dat uit vrije
>software verwijderd dient te worden.

Een gepatenteerd formaat is IMHO niet vrij/open, tenzij de patenthouder
expliciet de licentierechten vrijgeeft om de patenten te implementeren
voor dat formaat (zoals Adobe doet voor PDF, dacht ik).

En een .doc kan helemaal niet altijd in OOo of gelijk welk ander programma
ingelezen worden, en zeker niet zonder verlies--daar heb ik ondertussen wel
ervaring mee.  Zelfs de versies van Word onderling hebben problemen met
elkaars bestanden (blijkbaar is de interne documentatie van het formaat bij
MS ook niet ideaal).
Dat zal trouwens nooit 100% mogelijk zijn, bijvoorbeeld voor wachtwoord-
beschermde files is er in the VS het probleem v/d DMCA.

>Ik kies dan toch het eerste, het recht om iets te *mogen* implementeren
>primeert mijn inziens op de *gemakkelijkheid* waarmee het te
>implementeren zou kunnen zijn.
>Maw, liever een niet-open, vrij formaat dan een open, niet-vrij formaat.

Volgens mij betekenen ze alletwee discriminatie en problemen.
Geen enkele "reverse engineer" kan ooit up-to-date blijven met een niet-open
formaat/protocol, tenzij misschien bij iets wat *heel* erg triviaal is.

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9