[Openstandaarden] MS Office en XML

Onno Timmerman onno.timmerman at s-p-a.be
Tue Nov 18 18:10:55 CET 2003

Wouter Vanden Hove wrote:

>Voor mijn part is het een positieve ontwikkeling.
>Men kan veel kritiek hebben op MS, er lijkt hier me geen reden om te
>zeggen dat dit geen positieve stap is.
>

>wouter

Zover ik weet kan Microsoft geen patent nemen op een het schema van hun
XML ding. Ze kunnen het echter wel krijgen waarmee ze kunnen gaan
dreigen enzo. Je moet dan naar de rechtbank en een zeer dure rechtszaak
voeren om het onding ongeldig te laten verklaren. Dat kan een strategie
zijn. Laat me er ook op wijzen dat een open standaard niet gepatenteert
mag zijn.

Een patent houder kan ieder moment de voorwaarden van het patent veranderen.

Nog zover ik weet is er maar een deel vrijgegeven van die XML schema.
Een bruikbaar deel maar er gaan ook heel wat verloren aan informatie die
niet leesbaar is.

Thuis gebruikers kunnen deze functie niet gebruiken want het XML is
enkel voor de MS office Pro en niet voor de gewone gebruiker.

Microsoft doet dit wellicht om de kritiek af te buigen en te maken dat
ze bij de overheid in een goed blaadje blijven staan.

Ik ben niet goed genoeg geïnformeert om het geen ik heer juist schreef
100% te bevestigen.

Onno