[Openstandaarden] openstandaarden en kinder bescherming

Onno Timmerman onno.timmerman at s-p-a.be
Wed Nov 26 18:09:44 CET 2003

Jan Claeys wrote:

> standaarden
> überhaupt
> data

> Er bestaan een aantal standaarden voor dergelijke metadata.  Ik denk
> o.a. aan het "Platform for Internet Content Selection" (PICS) en het
> "Platform for Privacy Preferences" (P3P), beide te vinden bij het W3C.
>
> Maar die zaken zijn niet verplicht natuurlijk...
>

> NB: ik zie niet echt in wat er niet voor kinderogen geschikt zou zijn,
> maar da's een andere discussie.

Op dit laatste kan ik wel antwoorden: PORNO die in je mail box komt. Het
komt erop neer dat ik onderzoek hoe kinderen het best beschermen op het
internet. (en niet het kabeltje eruit trekken). Het internet
observatorium heeft daar een advies rond gemaakt. Ik zelf ben niet voor
al te veel regelmenten maar zelfregulering. Maar er zijn heel wat
ongeruste ouders en mensen die controle willen uit oefenen.
Betreft porno spam. Vindt ik dat de overheden massal de bestellers van
de spam en de spammers met DOS aanvallen mag bestoken maar enfin...
Het had goed geweest had er een domein .kids, en een domen .xxx ... Dat
had heel wat duidelijkheid gegeven.

Maar zijn er ook mogelijkheden bij chat protocols? Die op zodanige
manier georganiseert worden dat kinderen, indien de ouders dat wensen,
door middel van ISP regulering enkel met andere kinderen kunnen
chatten... Ik denk niet dat dit bestaat. Het is maar een ideë.

Onno