[Openstandaarden] openstandaarden en kinder bescherming

Vincent Touquet vincent at ulyssis.org
Wed Nov 26 18:13:20 CET 2003

On Wed, Nov 26, 2003 at 06:09:44PM +0100, Onno Timmerman wrote:
> [...]
>komt erop neer dat ik onderzoek hoe kinderen het best beschermen op het
>internet. (en niet het kabeltje eruit trekken). Het internet
>observatorium heeft daar een advies rond gemaakt. Ik zelf ben niet voor
>al te veel regelmenten maar zelfregulering. Maar er zijn heel wat
>ongeruste ouders en mensen die controle willen uit oefenen.
>Betreft porno spam. Vindt ik dat de overheden massal de bestellers van
>de spam en de spammers met DOS aanvallen mag bestoken maar enfin...
>Het had goed geweest had er een domein .kids, en een domen .xxx ... Dat

Als het zou helpen, ware het goed.
Het buiten de wet stellen van SPAM is eigenlijk het enige wat effectief
helpt denk ik, en dan nog is het moeilijk als de email in kwestie uit
een land komt waar geen zo'n wetgeving geldt. Mensen die zulke mail
zenden geven geen moer om standaarden.

>Maar zijn er ook mogelijkheden bij chat protocols?
Nee. Vergelijk met rondlopen op een drukke straat.
Hoe vermijd je dat iemand iets schunnigs naar je roept ?
Ok, je kan wel vragen dat ie eerst zegt dat ie iets schunnigs zal
zeggen, en dat iedereen die zoiets niet wil horen dan zijn oren
beschermt, maar das vrij ridicuul, zo ook in een chat room.

>Die op zodanige
>manier georganiseert worden dat kinderen, indien de ouders dat wensen,
>door middel van ISP regulering enkel met andere kinderen kunnen
>chatten... Ik denk niet dat dit bestaat. Het is maar een ide?.
Degelijke authenticatie en identificatie kan helpen, maar dan heb je
systemen nodig die controleren wie iemand achter een bepaalde nick is
bv. en dat is een kostelijke procedure. Vergelijk het met gesloten
clubs, waar iedereen gescreend is vs. een cafe waar gelijk wie kan
binnenwandelen.

Oplossingen kunnen niet op het niveau van het protocol als degene die
meedoen aan het 'chatten' anoniem blijven en door brol in een
registratie formulier te schrijven zich kunnen registreren...

mvg