[Openstandaarden] openstandaarden en kinder bescherming

Wouter Verhelst wouter at grep.be
Thu Nov 27 11:11:05 CET 2003

Op wo 26-11-2003, om 15:34 schreef Onno Timmerman:
> Ik wil even na vraag doen aan openstandaarden in hoevere open
> standaarden een rol zou kunnen spelen ter beschermen van kinderen.

Niet.

Zo'n problemen (die weldegelijk bestaan) proberen op te lossen met
technische maatregelen, is om problemen vragen. Technische maatregelen
kunnen *altijd* omzeild worden; een wijzende vinger (of een
politie-agent die je komt arresteren) omzeilen is gewoonlijk ietwat
moeilijker.

> Zijn
> er überhaupt genoeg raak vlakken. Ik kan me voorstellen dat er verplicht
> in meta data kan staan dat bepaalde gegevens niet voor kinderogen
> bedoeld zijn.

Tjah. Uiteraard kan dat; maar wanneer het gaat om -pakweg-
vijftienjarigen die zich eens goed willen amuseren is het voor zulke
jongens meestal vrij makkelijk om de "bescherming" uit te zetten en te
zien wat ze willen zien.

Wanneer je het eerder hebt over ongewenste porno-reklame, dan mag je er
vrij zeker van zijn dat dat nooit geheel zal lukken; uiteindelijk is het
de bedoeling van spammers om zo veel mogelijk mensen te bereiken; ze
zijn helemaal niet geïnteresseerd in of dat nu mag of niet. Deze mensen
zijn ofwel criminelen, ofwel bijna.

(Weliswaar is het zo dat er een aantal reclamemakers zijn die zich wél
aan de reglementen houden, voor zover die er zijn. Een idee waar ik mee
aan het spelen geweest ben, is dat de overheid eventueel een
registratiesysteem zou kunnen opleggen, waarbij de reklamemaker
verplicht wordt een header toe te voegen aan de mails die die verstuurt,
dewelke het (selectief!) filteren en eventueel automatisch beantwoorden
van de mail moet kunnen automatiseren. Het probleem hiervan is echter
dat België niet alleen is op deze wereldbol, en dat het hoogst
onwaarschijnlijk is dat zo'n druppel op een hete plaat ook maar iets zou
afdoen aan de hoeveelheid ongewenste mail...)

--
Wouter Verhelst
Debian GNU/Linux -- http://www.debian.org