[Openstandaarden] OOo 1.1, wiki

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Thu Oct 2 16:50:24 CEST 2003

On Thu, Oct 02, 2003 at 05:36:49PM +0200, Sander Devrieze wrote:

> Op donderdag 2 oktober 2003 14:16, schreef Peter Vandenabeele:
> <snip>
>
> Ik denk dat het juist nu belangrijk is om te focussen op het onderwijs.
> Enkele redenen die mij direct te binnen schieten:
> 1) Door de overheid zijn nu (en zullen) een aantal scholen gaan experimenteren
> met alternatieve onderwijsmethoden...vaak iets dat te maken heeft met gebruik
> van computers.
> 2) We zitten nu in een laagconjunctuur waardoor bedrijven langer blijven
> werken met hun computermateriaal. Wanneer het terug beter zal gaan met de
> [...]

Dezelfde argumentatie kan in veel andere domeinen ook gegeven worden:
dat _nu_ belangrijker is dan _later_.

Het echte argument voor onderwijs is dat de jeugd daarmee opgevoed wordt en
dan in veel gevallen de eerste 5 of 10 jaar erna in die richting verder loopt,
vooraleer ze voldoende eigen ervaring en kritische blik heeft om op eigen
kracht naar compleet andere oplossingen te kijken. Maar dat is voor dat
onderwijs zelf geen argument om nu voor Linux, Mac of MS te kiezen. Het
is voor de toeleveranciers wel een heel sterk argument om naar het
onderwijs toe bijzonder agressieve voorwaarden te geven (wat dus ook Mac
en MS doen).

Maar voor het "momentum" van de beweging zelf is beter om eerst een andere
tak te vinden die echt een onmiddellijk voordeel ziet, het daar te maken,
referenties op te bouwen en dan vandaar volgende doelgroepen te bedienen met
de ervaring van de eerste (misschien heb ik iets teveel "Crossing the Chasm"
gelezen of zo ??).

Met "early succes" in een markt (gelijk dewelke), zul je die nodige energie
verkrijgen om vrijwilligers en business enthousiast te houden en verder erin
te laten investeren. Gewoon beuken op het onderwijs moet ook gebeuren door
bepaalde groepen, maar het kan misschien handiger via de omweg van "early
success" in een nevenmarkt.

Peter