[Openstandaarden] OOo 1.1, wiki

Sander Devrieze s.devrieze at pandora.be
Fri Oct 3 17:33:30 CEST 2003

Op vrijdag 3 oktober 2003 10:04, schreef Herman Bruyninckx:
> On Fri, 3 Oct 2003, Jan Borlez wrote:
>
> [...]
>
> Inderdaad. En mijn voorstel is om de actie op het terrein te laten
> doen door alle Vlaamse LUGs in overleg: zelfde CD, zelfde
> documentatie, zelfde demos, ...

Allemaal onder 1 gemeenschappelijk project met mailinglist, website, eventueel
een wiki en cvs,...

> die dan door de LUGs in een aantal van
> de lokale scholen worden gedemonstreerd. Ik kan me voorstellen dat een
> LUG best een 10-20 scholen kan uitnodigen op zo'n demo-avond.

yes

> Een "marktonderzoek" is nutteloos:

error, tilt! :) Een goed marktonderzoek is altijd wel nuttig...

> ik kan je nu al voorspellen wat de
> "markt" wil: hetzelfde als wat ze nu met Windows doen, maar gratis.

En waarom niet meer...

> Het is immers onrealistisch om te verwachten dat de
> school/gemeente-ICTers met een lijstje afkomen van dingen waarvan ze
> op dit moment het bestaan niet eens vermoeden.

Je kan natuurlijk ook met een lijstje komen waar je dingen in uitlegd die ze
niet kennen en vragen of ze daar interesse voor hebben.

> Bovendien hebben de
> huidige school/gemeente-ICTers bijna zonder uitzondering een heel
> scheefgegroeide ICT "opleiding" gehad, en zijn hun suggesties niet
> meer of niet minder dan een ramp als je ze zou gaan
> institutionaliseren :-(

We kunnen ook een soort van opleiding aanbieden.

> _De_ essentie van een goede ICT ondersteuning is dat al je data
> stromen via een gegevensbank verlopen, zelfs het aanmaken van brieven
> en verslagen en spreadsheets. (Openoffice heeft nu al de mogelijkheid
> om je data in spreadsheets uit een gegevensbank te laten komen.)
> Dit kan technisch allemaal met vrije software, en ook MS werkt
> stilletjesaan in die richting met hun Office; als we wachten tot onze
> doelgroep het belang van de gegevensbank doorheeft _omdat_ ze het in
> hun Office zien zitten dan zijn we weer te laat, en gaat MS met de
> "innovatie-eer" en andermans pluimen lopen...

Inderdaad en daarom is het zeer nuttig dat projecten (agressieve) reclame
maken voor hun originele nieuwigheden.

- --
Mvg, Sander Devrieze.