[Openstandaarden] Fwd: Re: Oefeningen op de website ontoegankelijk

Sander Devrieze s.devrieze at pandora.be
Sun Oct 19 22:47:04 CEST 2003

Ik ga morgen of overmorgen volgende antwoorden. Als iemand dt-fouten ofzo ziet
en/of verbeteringen heeft, dan zijn die altijd welkom. Zou ik dit antwoord
alleen doorsturen naar die persoon, of ook naar de anderen naarwaar hij
ge-CC'ed heeft (waaronder een prof die ik al had gemaild en die het probleem
inzag maar zei dat hij er te lui voor was)?

Op vrijdag 17 oktober 2003 19:58, schreef u:
> Geachte mr. Devrieze,
>
> Het is geenszins onze bedoeling u tot de aankoop van bepaalde software te
> verplichten. Onze keuze voor het MS-Office formaat is enkel een gevolg van
> het feit dat MS-Office nu eenmaal het meest gangbare formaat is, zowel
> binnen de UA als daarbuiten.

* Voor de bestandsformaten van MS Office zijn er enkel een paar producten van
Microsoft die alleen draaien onder (recente versies van!) MS Windows en Mac
die ze volledig kunnen lezen en schrijven (deze laatste functionaliteit enkel
betalend).
* Voor PDF zijn er tientallen/honderden producten die dit formaat volledig
ondersteunen beschikbaar voor besturingssystemen gaande van MS Windows naar
Mac, Linux, FreeBSD, BeOS,... en is het altijd mogelijk om voor eventueel nog
niet ondersteunde platformen software hiervoor te (laten) schrijven. Voor
zowel lezen als schrijven van PDF's is er gratis software te vinden.

> Mocht u als individuele gebruiker beslissen deze software niet te gebruiken
> (wat uiteraard uw goed recht is), dan kan u de bestanden even goed
> raadplegen met de gratis software OpenOffice die u zelf vermeldt in uw
> email.

OpenOffice.org gebruik ik omdat ik sinds kort niet anders kan: net als andere
kantoorpakketten hou ik er niet van en gebruik ik liever andere software.

Een ander probleem is dat OpenOffice.org de specificaties van de formaten van
MS Office niet beschikt. Hierdoor moeten zij met tijdrovend werk uitzoeken
hoe dezen in elkaar zitten en zelfs na de vele jaren dat het project al
bestaat heeft men nog niet 100% gevonden hoe de formaten in elkaar zitten
(wat ook nooit zal lukken zonder over de specificaties te beschikken)
waardoor er soms problemen optreden. (uw *.doc is trouwens het eerste MS
Office bestand van de UA dat ik er goed mee kon inlezen!) En als Microsoft
morgen beslist om de bestandsformaten van MS Office te wijzigen dan duurt het
weken/jaren/maanden eer men de bestandsformaten terug een beetje heeft
doorgrond. (OpenOffice.org draait ook niet op BeOS)

> Bovendien biedt Microsoft zelf via zijn website gratis viewers aan die u in
> staat stellen de bestanden te raadplegen zonder over MS-Office te
> beschikken: http://www.microsoft.com/office/000/viewers.asp.

Deze viewers draaien draaien alleen onder enkele versies van Microsoft
Windows. Er zijn geen versies beschikbaar voor besturingssystemen van
Microsoft. Ik denk daarbij aan Mac OS X, OS/2, Linux, FreeBSD en vele
anderen.

> Ik ben er dan ook van overtuigd dat de toegankelijkheid van het
> lesmateriaal niet in het gedrang komt door het gebruik van het MS-Office
> formaat.

Ik ervaar dat dan toch anders.

> De keuze voor deze software is bovendien materie die deze vakgroep
> en zelfs de faculteit overstijgt. De discussie hierover wordt dan ook beter
> gevoerd met de bevoegde UA-instanties.
<knip>

Dat de UA Microsoft Office gebruikt is het probleem niet. Het probleem is dat
men (zeer waarschijnlijk onwetend) lesmateriaal verspreidt in een slecht
toegankelijk bestandsformaat. En als ik mij niet vergis is dit door de UA al
allemaal geregeld in het statuut van de UA-student.

- --
Mvg, Sander Devrieze.