[Openstandaarden] Instant messaging - jullie gedacht?

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Tue Oct 21 00:05:02 CEST 2003

Sander Devrieze schreef:

> Je kan altijd een wish posten bij msn-tng, om die JEP te implementeren zodat
> de MSN contacts hun nick wordt omgezet in een mood (als dat mogelijk is).

'k Denk dat transports (alhoewel ze duidelijk voordelen hebben:
http://users.pandora.be/cobnet/ict/Jabber/jabber_vvv.html#vvvK487) vr de
meesten nt weggelegd zijn, oa. om bv. bestanden dr te zenden. 'k Denk
dus dat de meesten makkelijkst af zijn met een multi-protocol client

> Met dat van amessage kan je mails ontvangen en verzenden (ingebouwde
> spambescherming). Ik heb zelf een extra account aangemaakt bij amessage voor
> die momenten als je eens je e-mail-adres moet opgeven. Zeer handig.
>
> Met ILE kan POP3- en IMAP-accounts checken: http://ile.jabberstudio.org/  Ik
> denk zelfs (gebruik geen MSN) dat het meer mogelijkheden heeft dan MSN...

Knap, ga ik es moeten uitproberen!

> Zie Psi-cvs (momenteel stabieler op Linux dan "stabiele" 0.9-release) en
> verras uzelf ;)

'k Ga de verrassing nog wat uitstellen tot de officiële release, kwestie
van de spanning wat op te bouwen ;-).

> Trillian Pro: http://www.ceruleanstudios.com/img/contactlist.jpg

Hopelijk komt de Trillian Lite (de gratis versie bedoel ik dus) vlug
uit. 'k Heb Trillian Pro es uitgetest en ik vind het de "slechtste"
Jabber client ooit (bij manier van spreken), maar het biedt wel het
beste van de 2 werelden. Ideaal dus vr mensen die nog sterk afhangen van
MSN.

> Kopete: http://kopete.kde.org/img/screenshots/other/msnpicture1.png en
> http://kopete.kde.org/img/screenshots/other/msnpicture2.png

Kopete vind ik eigenlijk een schoon program, alleen jammer dat het enkel
onder linux draait :-). Er zou eigenlijk moeten een (multi-protocol)
Jabber client zijn, zoals de Mozilla Firebird: mooi, handige features,
beschikbaar voor meerdere platformen, goede ondersteuning,...

> Gaim: http://gaim.sourceforge.net/screenshots.php?file=newlist.png

Hier vermoed ik dat het avatars zijn van AIM, maar MSN zal dan wellicht
ook wel mogelijk zijn :-).

> http://gaim.sourceforge.net/themes.php
> http://psi.affinix.com/?page=download (de iconsets)
> http://www.ceruleanstudios.com/downloads/downloads.php?d_type=Skins
> De skins van je desktop environement=de beste oplossing (o.a.
> gebruiksvriendelijksts).
> http://miranda-im.org/download/index.php?action=display&id=32
> http://miranda-im.org/download/index.php?action=display&id=5
> http://miranda-im.org/download/index.php?action=display&id=35
> http://miranda-im.org/download/index.php?action=display&id=41
> http://miranda-im.org/download/index.php?action=display&id=34

Knap opzoekingswerk, merci :-)

> Eventuele spellchecking, vertaling, mirmir, ILE, smtp-transport met
> spam-bescherming, lage systeemeisen, gebruiksvriendelijkheid, interface in
> verschillende talen, bepaalde plugins bij sommige clients, MUC (kan véél meer
> dan MSN groupchat!), unicodesupport bij veel clients,...

MUC ga ik es moeten uitproberen en uitspitten :-). Beschouw je het al
als een vervanging van irc, qua features en gebruiksgemak?

Mvg,
Mattias