[openstandaarden] Vrije software voorstel
Onno Timmerman
onno.timmerman at s-p-a.be
Wed Sep 17 10:42:34 CEST 2003
ik weet niet in hoevere jullie dit wisten aangezien ik 2 maand ben weg
geweest. Maar goed dit staat er toch maar weer. Misschien dat het
beter was om te beginnen met een verplichting van openstandaarden in
alle overheidsniveau's.
Onno
http://www.senate.be/www/webdriver?MIval=index_senate&M=5&LANG=nl
Belgische Senaat
BUITENGEWONE ZITTING 2003
3 JULI 2003
------------------------------------------------------------------------
*Wetsvoorstel betreffende het gebruik van vrije software in de
federale overheidsbesturen *
*(Ingediend door de heer Jean-François Istasse
<http://www.senate.be/www/Webdriver?MIval=/showSenator&ID=4091&LANG=nl>)
*
------------------------------------------------------------------------
*TOELICHTING *
------------------------------------------------------------------------
Dit wetsvoorstel neemt de tekst over van een voorstel dat reeds op 9
april 2003 in de Senaat werd ingediend (stuk Senaat, nr. 2-1607/1
2002/2003).
Het gebruik van de informatietechnologie in de betrekkingen tussen de
burger en het bestuur evolueert snel de jongste jaren. Het is niet
alleen mogelijk om algemene informatie bij verschillende diensten op te
vragen, maar men kan nu ook bestuursdocumenten inzien en zelfs in
bepaalde gevallen procedures via de netwerken starten.
Deze evolutie is ongetwijfeld een verbetering voor de burger en het
bestuur, omdat de burger gemakkelijker bij het bestuur terecht kan en
het werk soepeler georganiseerd kan worden.
Deze computercommunicatiesystemen werken met niet-vrije software die men
gemakkelijk in de winkel vindt. Deze software doet een probleem rijzen
in verband met de toegankelijkheid van de gegevens en de afhankelijkheid.
De burger moet zich immers neerleggen bij de productkeuzes van de
besturen, anders verliest hij zijn effectieve recht op de toegang tot de
gegevens. Het bestuur is ook afhankelijk van de bedrijven die in
werkelijkheid en door het effect van de platforms nagenoeg een monopolie
hebben.
Het goede beheer van het overheidsgeld en de veiligheid van de openbare
netwerken komen daardoor in het gedrang. Het gebruik van de niet-vrije
software is immers onderworpen aan de voorwaarden bepaald in de
gebruikslicentie. De gebruiker kan nooit de volledige inhoud van de
programma's kennen, omdat hij doorgaans geen toegang heeft tot de
broncodes. Of zoals een voormalige minister van Cultuur, in Frankrijk,
mevrouw Trautman, gezegd heeft : /« La maîtrise des technologies
entraîne nécessairement la maîtrise des contenus. »/ (De controle over
de technologie leidt onvermijdelijk tot de controle over de inhoud.)
Als gevolg van deze specifieke problemen zijn er allereerst in de
wetenschappelijke wereld enkele initiatieven genomen om vrije software
te ontwikkelen en te verspreiden (/free software/ in het Engels). Vrije
software staat voor programma's die de gebruiker een echte
gebruiksvrijheid aanbieden :
de vrijheid om het programma voor alle doeleinden te gebruiken;
de vrijheid om de werking ervan te bestuderen en met het oog daarop de
toegang tot de broncode (dat wil zeggen het programma geschreven in een
gebruikelijke computertaal en niet in de versie uitvoerbaar in machinetaal);
de vrijheid om kopieën van het programma te verspreiden;
de vrijheid om het programma aan te passen en deze aanpassingen te
verspreiden.
Enkele verenigingen hebben via openbare licenties (bijvoorbeeld GNU)
deze kenmerken voor elke software willen garanderen. Er bestaat
natuurlijk ook nog vrije software die niet onder deze openbare licenties
valt.
Vrij betekent niet noodzakelijk gratis of in strijd met de
handelspraktijken. De bedrijven die vrije software produceren kunnen
geen winst maken met het licentierecht op het concept van het programma.
Zij richten zich dan ook meer op de dienstverlening aan de gebruikers,
de begeleiding, het onderhoud en de opleiding.
Dankzij deze software kan het bestuur offertes vragen tegen
concurrerende prijzen. Het bestuur krijgt ook kennis van de volledige
inhoud van het programma en kan instaan voor de veiligheid van de
informatie die over zijn net doorgegeven wordt. De burger krijgt een
gegarandeerde toegang en hangt niet meer af van de keuzes van het
bestuur. Dat zijn de voordelen van de vrije software voor de contacten
tussen de burger en het bestuur.
Die voordelen sporen de overheid in Europa maar ook in Amerika ertoe aan
om steeds meer gebruik te maken van dergelijke software. Ten gevolge van
parlementaire initiatieven hebben de centrale overheidsdiensten in
Frankrijk, Duitsland en Engeland de eerste stappen gezet met het oog op
de overschakeling naar vrije software. Dat is ook het geval in het
ministerie van Financiën van het federale België. In het Franse
parlement worden thans twee voorstellen besproken om een wetgevend kader
te scheppen voor dergelijke initiatieven. De /Bundestag/ overweegt
eveneens een dergelijke keuze voor zijn diensten. Het Europees Parlement
heeft een proefproject lopen op basis van vrije software voor het
opstellen en het doorsturen van de officiële notulen.
Ons wetsvoorstel gaat in dezelfde richting en sluit aan bij het voorstel
van decreet van de Franse Gemeenschapscommissie dat wordt overgenomen.
Wij hebben de verschillende bestaande openbare licenties en garanties
niet verder in detail willen bespreken. Deze niet-dwingende normen
worden vooral uitgevaardigd door verenigingen en zijn enkel
richtinggevend. Men kan zich daar niet toe beperken.
De vrije software en de noodzakelijkerwijze open formaten die daarbij
horen, beantwoorden aan vier fundamentele eisen van een degelijk
overheidsbestuur :
1º de gewaarborgde toegankelijkheid voor de burger : de burger heeft
steeds toegang tot de overheidsdiensten zonder dat hij zich
noodzakelijkerwijze moet plooien naar de commerciële keuzes die deze
overheidsdiensten maken;
2º de veiligheid van de communicatie : door het ter beschikking stellen
van de broncode kan de overheid de burger garanderen dat de
uitgewisselde gegevens strikt vertrouwelijk behandeld worden;
3º het voortbestaan van de formaten : de documenten die gearchiveerd
worden onder open formaten kunnen steeds worden geconverteerd. Hun
toegankelijkheid hangt dus niet af van het economisch overleven van een
bepaald bedrijf;
4º een echte concurrentie bij de openbare aanbesteding van
softwarecontracten die opgevat zijn als dienstencontracten (aanpassing
van de software aan de specifieke behoeften van het overheidsbestuur,
onderhoud, begeleiding, opleiding, enz.) waarvoor de kleine en
middelgrote ondernemingen nu ook echt in aanmerking komen.
*COMMENTAAR BIJ DE ARTIKELEN *
Art. 2
Dit artikel bevat de meest gangbare definitie die de promotoren van
vrije software van hun product geven. De vereisten worden erkend en
toegepast in de verschillende systemen van openbare licenties. Deze
definitie is ook van toepassing op de vrije software die niet beschermd
wordt door dergelijke licenties.
Art. 3
Dit artikel bepaalt dat de besturen gebruik moeten maken van vrije
software wanneer zij in het kader van hun opdrachten gegevens moeten
verwerken. Dit geldt voor intern gebruik maar ook als die gegevens voor
derden bestemd zijn. Indien er specifieke taken uitgevoerd moeten
worden, gaat de Federale Overheidsdienst Informatie- en
Communicatietechnologie (FEDICT) na of er daarvoor vrije software
bestaat. Indien dat niet het geval is, krijgt het bestuur de toestemming
om gebruik te maken van niet-vrije software. Deze uitzondering wordt
gemaakt om de werking van het bestuur niet te verstoren wanneer er geen
vrije software beschikbaar is.
Art. 4
Dit artikel strekt ertoe het vrije karakter te garanderen van de
software die het bestuur gebruikt. Dit verbod maakt deel uit van de
verschillende systemen van openbare licenties. Toch is het nuttig om dit
verbod in deze wet te herhalen ingeval er vrije software gebruikt wordt
die niet door dit soort licentie beschermd wordt.
Art. 5
De FEDICT wordt ermee belast :
1º na te gaan of de software die het bestuur gebruikt vrij beschikbaar
is, ongeacht of ze beschermd is door een openbare licentie. Deze
controle gebeurt op basis van de definitie in artikel 2;
2º de burger toegang te verlenen tot deze software door de programma's,
de broncodes en de handleidingen gratis ter beschikking te stellen op de
sites die hij beheert. Zulks houdt ook in dat deze bestanden zonder
beperking gedownload mogen worden;
3º de aanpassingen van de gemeenschap van gebruikers te controleren en
te integreren. Zo hebben zowel het bestuur als de burgers voordeel bij
de evolutie van de vrije software.
Jean-François ISTASSE
<http://www.senate.be/www/Webdriver?MIval=/showSenator&ID=4091&LANG=nl>.
------------------------------------------------------------------------
*WETSVOORSTEL *
------------------------------------------------------------------------
Artikel 1
Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de
Grondwet.
Art. 2
Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :
1º « vrije software », alle software waarvan de gebruikslicentie de
gebruiker de volgende rechten garandeert :
/a)/ het recht om het programma zonder beperkingen te gebruiken;
/b)/ het recht op onbeperkte toegang, analyse en wijziging van de
broncode van het programma;
/c)/ het recht om de broncode van het programma en de eventuele
wijzigingen ervan onbeperkt te verspreiden;
2º « open gegevensformaat », elk gegevensformaat waarvoor :
/a)/ de volledige technische specificatie wordt gepubliceerd en
onbeperkt toegankelijk is;
/b)/ de gebruikslicentie geen enkele beperking oplegt bij het
ontwikkelen en het gebruik van programma's die in dit formaat gecodeerde
gegevens kunnen verwerken;
/c)/ er tenminste een referentie-implementatie bestaat die beschikbaar
is als vrije software.
3º « open communicatie-protocol », elk communicatieprotocol waarvoor :
/a)/ de volledige technische specificatie gepubliceerd wordt en
onbeperkt toegankelijk is;
/b)/ de gebruikslicentie geen enkele beperking oplegt bij het
ontwikkelen en het gebruik van programma's aan de hand waarvan
informatie kan worden uitgewisseld via dit protocol;
/c)/ er tenminste een referentie-implementatie bestaat die beschikbaar
is als vrije software.
Art. 3
De federale overheidsbesturen maken uitsluitend gebruik van vrije
software, open gegevens-formaten en open communicatie-protocollen bij de
uitvoering van hun opdracht, met name de verwerving, de verwerking, de
archivering, de uitwisseling of de mededeling van computergegevens, met
uitzondering van bepaalde specifieke taken waarvoor er geen werkbare
oplossingen op basis van dergelijke software bestaan.
Art. 4
De federale besturen mogen in geen geval het gebruik van de vrije
software van de open gegevensformaten en van de open
communicatie-protocollen die zij gebruiken op zodanige wijze beperken
dat ze niet meer beantwoorden aan de defintie vervat in artikel 2, zelfs
wanneer zij er verbeteringen of wijzigingen in aanbrengen.
Art. 5
De op federaal niveau bevoegde informaticadienst archiveert en
verspreidt de referentiedocumenten en de broncodes van de programma's,
van de formaten en van de protocollen die bij de federale
overheidsbesturen in gebruik zijn.
Hij vergewist zich van het feit dat het om vrije software en om open
formaten gaat in de zin van artikel 2. Hij controleert en integreert
eventueel de aanpassingen die door de gemeenschap van gebruikers zijn
aangebracht in de programma's. Hij stelt die gratis ter beschikking op
de overheidssites die hij beheert.
Art. 6
Voor elk type software dat in de federale overheidsbesturen gebruikt
wordt, bepaalt de Koning een maximumtermijn van 3 jaar binnen welke die
besturen zich moeten aanpassen aan de bepalingen van deze wet.
Elk jaar stelt de Koning een verslag op over de toepassing van deze wet
en deelt hij het aan het Parlement mee.
19 juni 2003.
Jean-François ISTASSE
<http://www.senate.be/www/Webdriver?MIval=/showSenator&ID=4091&LANG=nl>.
More information about the Openstandaarden
mailing list