[Openstandaarden] Microsoft DRM

Christophe Devriese oelewapperke at ulyssis.org
Mon Sep 22 12:10:38 CEST 2003

Ik zou willen vragen of hiertegen een protest kan begonnen worden om de
volgende redenen.

1) Microsoft verkoopt DRM, dwz het volledig en onomkeerbaar incompatibel maken
van hun software met alle anderen
2) dankzij het briljante "copyright directive" is het een misdaad om toch
compatibel te worden (voor zover ik versta kan momenteel alleen de belgische
staat vervolgd worden als een belg een misdaad doet tegen deze directive,
maar dit ZAL snel veranderen)
3) microsoft gebruikt dit (uiteraard) om hun monopolie in steen te zetten. Als
ze dit doen, is het gedaan. Dan is er geen compatibiliteit meer met microsoft
formaten, niet nu, en niet in de toekomst.

Het kan toch niet zijn dat dit legaal is (voor een veroordeelde monopolist) of
kan afgekocht worden ("settlen" voor een bedrijf is een misdaad afkopen, voor
zover ik dat versta, persoonlijk vind ik dat dat niet kan, maarja) ?

Zou openstandaarden evt. bereid zijn hier ook de aandacht naartoe te trekken ?

groeten,

Christophe