[Openstandaarden] Microsoft DRM

Ward Vandewege ward at pong.be
Mon Sep 22 13:37:22 CEST 2003

Herman Bruyninckx wrote:

> Het zou nuttig zijn een begrijpelijk document over deze materie te
> kunnen hebben, vooraleer een persmededeling te maken... Voor zover ik
> de materie ken is het nog te vroeg om heel specifieke opmerkingen te
> kunnen maken, juist omdat de specificaties (of het gebrek eraan)
> onduidelijk zijn... Heb jij zulke meer concrete en begrijpelijke
> informatie?

De authoriteit over de gevaren van DRM/'Trusted' Computing/Palladium etc
is Ross Anderson, die de Computer Security Group aan de universiteit van
Cambridge leidt.

Een paar bruikbare URLs:

  Ross' homepage:
   http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/

  TCPA FAQ
   http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html

Het moet gezegd, TCPA is niet hetzelfde als DRM. TCPA maakt algemene,
hardware-based DRM mogelijk. TCPA gaat DRM door de strot van
computergebruikers rammen, of die dat nu willen of niet.

mvg,
Ward.