[Openstandaarden] Microsoft DRM

Christophe Devriese oelewapperke at ulyssis.org
Mon Sep 22 21:12:02 CEST 2003

On Monday 22 September 2003 17:34, Tijl Vercaemer wrote:
> Ik denk dat het een goede zaak zou zijn moest OpenOffice.org ook zoiets
> inbouwen.  Eventueel door integratie met pgp.

Ok, bekijk het als een brief. Je geeft iemand een brief, dan vraagt die
toestemming om die brief te openen (het nut ontgaat van drm hier mij omdat
het encryptiesysteem van mail dit zou moeten garanderen), en dan is
*natuurlijk* het hek van de dam, drm of niet.

Die persoon kan dat zoveel en zo wijd doorsturen als hij wilt (desnoods met
een kodakske), maar tegenhouden ... nee.

Wat het bedrijfsleven "wilt" is brieven met een self destruct op die brieven.
Dit kan alleen door zo een document van alle kanten in te dammen (zodat het
vooral niet geconverteerd kan worden naar een ander formaat, (zie het kodak
argument hieronder) en dit is natuurlijk wat ms hier zo interessant aan
vindt).

Het enige wat mogelijk is in dit opzicht is een *eenmalige* bescherming, voor
als het document voor de eerste keer geopend wordt.

Onder open source heb je *altijd* de keuze om zo een self destruct te
respecteren of niet. Zie voor een meer uitgebreide bespreking van deze
problematiek bij xpdf :

http://www.foolabs.com/xpdf/cracking.html

(er is uiteraard een maintained xpdf versie die ze niet respecteerd, ik vind
de link wel niet onmiddellijk)

Oelewapperke