[Openstandaarden] EU Parliament Approves Software Patents

Dominique Devriese dominique.devriese at student.kuleuven.ac.be
Wed Sep 24 20:08:08 CEST 2003

Wouter Verhelst writes:

> De tekst zelf niet, maar ik heb van Bart Staes een mailtje gekregen:

> http://www.bartstaes.be/news.php?id=435

> Dat item bevat de officiële verslagen van de debatten op dinsdag, en
> de stemming op woensdag.

Onderaan die pagina ( in het deel "BRIEFING VAN DE STEMMING
(24/09/2003 - Officiële tekst van het EP)" ), lees ik het volgende:

"De leden toonden zich tijdens het debat bezorgd over de
interoperabiliteit van computerprogramma's. Octrooien zouden niet ten
koste mogen gaan van de mate waarin verschillende programma's met
elkaar kunnen samenwerken en gegevens kunnen uitwisselen. De
parlementariërs bepalen dan ook, dat het gebruik van
een geoctrooieerde techniek met een belangrijk doel niet wordt
beschouwd als een inbreuk op het octrooi. Hierbij wordt wel als
voorwaarde gesteld dat dit gebruik niet onredelijk in strijd is met de
normale exploitatie van het octrooirecht en dat de legitieme belangen
van de octrooihouder niet op onredelijke wijze worden geschaad."

Ik vermoed dat dit een vertaling is van het amendement 76 over de
interoperabiliteitsclausule:

"(a) Member States shall ensure that, wherever the use of a patented
technique is needed for a significant purpose such as ensuring
conversion of the conventions used in two different computer systems
or networks so as to allow communication and exchange of data content
between them, such use is not considered to be a patent infringement,
provided that it does not unreasonably conflict with a normal
exploitation of the patent and does not unreasonably prejudice the
legitimate interests of the patent owner, taking account of the
legitimate interests of third parties."

dat door het FFII als volgt wordt besproken in hun uitgebreide
bespreking van de amendementen [1]:

"Amendment 76 removes all clarity about when use of patented
techniques for interoperation is allowed and when not. It runs counter
to the main purpose of the directive, which is to concretise certain
abstract meta-rules, including those of Art 30 TRIPs, and thereby
achieve clarity and legal security."

en waaraan het FFII het stemadvies "--" had gegeven, dus vrij
negatief.

Misschien moet OpenStandaarden.be dus beginnen denken over een
persbericht met een teleurgestelde reactie ?  Er moet natuurlijk wel
eerst nog wat gewacht worden tot alles nog wat duidelijker wordt..

sjuus
domi

Footnotes:
[1]  http://swpat.ffii.org/papers/eubsa-swpat0202/plen0309/