[Openstandaarden] Nieuw voorstel voor persbericht over richtlijn softwarepatenten

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Mon Sep 29 14:17:11 CEST 2003

Gegroet,

Jan Claeys wrote:

> In België houdt de wetgevende macht ook toezicht op uitvoerende (overheids-)
> instellingen.  Denk maar aan Commité P, Commité I, de parlementaire
> onderzoekscommissie rond Sabena, ...
> Ook in Europa is dat zo, zie o.a. het onderzoek rond Eurostat nu.

Het EPO is geen organisatie van de EU. Het valt
onder de regeling van de "European Patent Convention (EPC)". Zie ook
http://www.european-patent-office.org/epo_general.htm#organ

Er zijn ook landen van buiten de EU die deel uitmaken van het EPC.

De regeling is zo:
- de patenten worden uitgedeeld door het EPO.
- maar het is aan de individuele landen om te bepalen wat voor dat land
wettelijk is en wat niet.
(En het is hier dat het EP tussen komt; omdat directieven van het EP
moeten omgezet worden in nationale wetgeving).

Maar de EU (en dus ook niet het EP) heeft enige zegenschap over het EPO;
en wat de criteria zouden moeten zijn voor het toekennen van patenten.

Cheerio! Kr. Bonne.