[Openstandaarden] I-mode: gesloten specificatie?

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Fri Apr 30 11:19:18 CEST 2004

Hallo,

een tijdje geleden heb ik een artikel gelezen over "Het mobiele
internet"[1], waar onder andere sprake was I-mode. Ik citeer:

<citaat>
I-mode is ontwikkeld door het Japanse bedrijf NTT DoCoMo en door dit
bedrijf in 1999 in Japan geïntroduceerd, waar het een enorm succes
geworden is. [...] In tegenstelling tot het open protocol WAP is i-mode
een volledig verzorgde dienst. I-mode is een merk dat alleen door (of in
samenwerking met) DoCoMo mag worden gebruikt.
[...]
Ook voor i-mode is een speciaal opmaaktaal ontwikkeld: compact HTML
(cHTML).[...] I-mode biedt dezelfde soorten diensten aan als WAP, maar
omdat i-mode bijzonder populair is in Japan, is het aanbod aanzienlijk
groter en meer gevarieerd. Zo kan via i-mode worden getelebankierd en
kunnen afbeeldingen worden ontvangen.
</citaat>

Moeten we nu hopen dat Base faalt met zijn i-mode campagne...? Is WAP
eigenlijk al dood of heeft het toch nog zijn toepassingen?

Mvg,
Mattias

[1] "Het mobiele internet" in het tijdschrift ami, 2003-5