[Openstandaarden] Digitaal archief (fwd)

Tijl Vercaemer Skender at VrijZijn.be
Fri Apr 30 19:09:32 CEST 2004

Ik heb Moerman even herinnerd aan het Doomsday book van de BBC.

Voor zover ik mij de discussie op deze ML goed herinner, was het LV-ROM
systeem open, maar is het niet echt meer bruikbaar omdat het analoog
is.  Daarom dat ik op het einde van m'n mail stel dat het open zijn geen
voldoende voorwaarde is.

Ik hoop eigenlijk dat m'n mail overbodig is, en dat ze daar zeggen "denkt
die nu echt dat we zo dom zijn dat we dat zelf niet weten", maar voor de
zekerheid heb ik hem toch maar gestuurd ;-)

Tijl

---------- Forwarded message ----------
Date: Fri, 30 Apr 2004 17:04:35 +0000 (   )
From: Tijl Vercaemer <Skender at VrijZijn.be>
To: fientje.moerman at kab.moerman.fed.be
Cc: christophe.vanvaerenbergh at kab.moerman.fed.be
Subject: Digitaal archief

Geachte,

ik hoorde zonet op de radio dat u van plan bent om de archieven van een
aantal musea te digitaliseren, om ze ook voor de toekomstige generaties te
bewaren.  Zo'n initiatief kan ik alleen maar toejuichen.

Maar ik hoop dat u bij het verwezenlijken van dit archief, niet vergeet
hoe het is afgelopen met dat ander prestigieus digitaal archief: het
digitale doomsday boek.

In 1985 besloot de BBC een digitale inventaris te maken van Engeland,
om de volgende generaties aan de hand van teksten, foto's, kaarten,
geluidsfragmenten en video's een beeld te geven van het dagelijkse leven
in de 20ste eeuw.  Ze baseerden zich hierbij op het doomsday book dat in
1086 werd opgesteld door Willem van Normandie, en dat een schat aan
informatie bevat voor hedendaagse historici.  De informatie van het
digitale doomsday boek werd opgeslaan op LV-ROM's.

Helaas draait de software uit de jaren '80 niet meer op hedendaagse
computers, en is het onmogelijk LV-ROM schijven te lezen op een moderne
PC.  2 universiteiten hebben intussen 3 jaar gewerkt aan een emulator, om
de oude software op een moderne computer te kunnen draaien.  Het digitale
doomsday boek is via deze emulator opnieuw toegankelijk.  Maar voor hoe
lang?

Het loont dus zeker de moeite om, voor je een dergelijk project aanvangt,
grondig te bestuderen welke bestandsformaten de beste garantie bieden dat
ze voor lange tijd toegankelijk zullen blijven.  Het lijkt me evident dat
enkel open bestandsformaten hiervoor in aanmerking kunnen komen.  Enkel
als de specificaties van het formaat vrij beschikbaar zijn, is het
mogelijk om in de toekomst (voor de computers van dan) nieuwe software te
schrijven die met het formaat overweg kan, zonder tijd te moeten verliezen
aan het volledig reverse engineeren van het bestandsformaat.  Het
"open" zijn van een bestandsformaat is zeker geen voldoende voorwaarde om
het een "tijdloos" karakter te geven, maar het is wel een nodige
voorwaarde.  Een formaat waarvan de werking door de makers ervan als een
bedrijfsgeheim wordt beschouwd, kan voor dit project nooit geschikt zijn.

Voor alle duidelijkheid: open bestandsformaten hebben niet
noodzakelijk iets te maken met vrije software.  Het pdf formaat
bijvoorbeeld is een perfect open formaat, ook al wordt het gecontroleerd
door het bedrijf Adobe, en is het programme Adobe Acrobat, om pdf's aan te
maken, zeker geen vrije software.
De vrije software beweging heeft een aantal goede open formaten
voortgebracht (denk maar aan Ogg voor geluid en video), maar ook heel wat
commerciele formaten zijn open (zoals pdf, mpeg,...).

Vriendelijke groeten,
Tijl Vercaemer