[Openstandaarden] Belpic

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Fri Aug 6 18:54:44 CEST 2004

Jan Claeys schreef:
> [...]
>  > software en open standaarden zoveel mogelijk te vermijden: het probleem
>  > is duidelijk dat de software niet cross-platform is. Dit hoeft echter
>  > niet noodzakelijk te betekenen dat het gebruikte formaat om de
>  > identiteitsgegevens op te slaan geen open standaard is.
>  >
>  > Maar 'k denk dat bijna iedereen net als mij het gevoel heeft dat het
>  > helaas geen open specificatie zal zijn :-s.
>
> Dat die niet volledig open is begrijp ik wel, het is niet de bedoeling
> dat potentiële vervalsers die info kunnen misbruiken.

Stof tot nadenken: als we als OSB.be gaan zeggen dat bepaalde zaken niet
volledig open moeten zijn (mits de voorwaarde zoals hieronder gesteld),
in hoeverre bewegen we ons dan op glad ijs? Geven we dan niet de indruk
dat 'security through obscurity' werkt? En waar trekken we de grens tss
zaken die zogezegd belangrijk genoeg zijn om geheim te houden (opnieuw,
mits de voorwaarde hieronder) en tussen zaken die ahw mogen gekraakt
worden. Een tekstdocument lijkt misschien zoiets onbelangrijk, maar dat
is afhankelijk van de inhoud!

Als je mijn voorlopige mening vraagt: streven naar open standaarden,
punt. Akkoord, dat wordt zeker en vast een uitdaging om misbruik te
vermijden, maar op die manier heb je tenminste een systeem dat men niet
moet opgeven nadat ze de specificatie gekraakt hebben.

> Als _alle_ benodigde specificaties beschikbaar zijn om een door het
> ministerie _erkende_ firma in staat te stellen daar software voor te
> leveren, zie ik niet meteen een probleem.

Mattias