[Openstandaarden] Staatsecretarus Vanvelthoven wil goedkope internet computer, een kans voor Open Office / firefox / e.d.

Tijl Vercaemer Skender at vrijzijn.be
Fri Dec 3 18:47:32 CET 2004

Op vrijdag 03 december 2004 17:40, schreef Peter Vandenabeele:
> Any ideas ?

't is een oud idee, en het heeft nooit echt succes gehad, maar misschien is
het door de beschikbaarheid van allerlei breedband internet aansluitingen nu
wel haalbaar: de Netwerk Computer.

Het toestel mag simpel zijn, en dus niet duur.  Bovendien zal het niet snel
verouderen, want de rekenkracht zit in de server.  De echte kostprijs is
natuurlijk het abonnement op zo'n server, maar in ruil krijgt een onervaren
computergebruiker wel een systeem dat constant door een professionele
systeembeheeder wordt onderhouden.  De systeembeheerder zorgt dat de server
veilig blijft.  Hij zorgt dat alle software werkt,...  Dus gedaan met
virussen en allerlei andere rommel.  Als je je zorgen maakt om je privacy kan
de home dir geëncrypteerd zijn.  Eventueel via de digitale identiteitskaart
die de gebruiker in z'n client moet stoppen.

De software om zoiets op te zetten bestaat, het is dus technisch haalbaar.  De
enige technische uitdaging lijkt mij het bedenken van een systeem waarmee de
printer, de DVD-speler, de USB sticks,... aan de client kunnen hangen ipv aan
de server.

De vraag is: kun je zoiets betaalbaar houden?  Eigenlijk kan ik daar niet op
antwoorden, maar als ik zie hoevel geld er nu verloren gaat in support, dat
uitgespaard had kunnen worden als de gebruiker zou weten wat hij doet, dan
denk ik wel dat zo'n NC systeem betaalbaar kan zijn.

Ik ken iemand die werkt bij het bedrijf dat de aldi-PC's hersteld.  Meestal
scheelt er eigenlijk niets aan de PC's die binnen komen.  Behalve dan
typische dingen die je tegenkomt bij gebruikers die niet weten wat ze doen
(allemaal software probleempjes).  Vaak zelfs dingen waar in de handleiding
duidelijk voor gewaarschuwd wordt.  Die problemen worden binnen de garantie
termijn gratis gefixt.  Dat kost heel wat geld, en iedereen die in de Aldi
een PC koopt betaald daar aan mee.  Bijna al die problemen kunnen door een
goede systeembeheerder vermeden worden.  Dat spaart veel geld uit.  Bovendien
wordt het internet weer wat minder belast door slecht beschermde PC's die
virussen verspreiden en als ddos-zombie functioneren.

Tijl
--
Tijl Vercaemer
email: Skender at VrijZijn.be