[Openstandaarden] Soliciteren

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Wed Jan 14 14:02:26 CET 2004

On Wed, 14 Jan 2004, Onno Timmerman wrote:

> Een andere ervaring dat mijn vriendin (die nog altijd achter een job
> zoekt) heeft is met VDAB.
> VDAB heeft blijkbaar online cursusen om dingen te doen. Hier maaken ze
> veelvuldig gebruik van PDF's die interactief zijn.  Klopt dit dat deze
> PDF enkel door Acrobat reader interactief kunnen zijn?
Tot opheden is dat zo: de open source readers verstaan geen JavaScript
(wat de scripting taal is van PDF). Vandaar dat de overheid niet zou
mogen volstaan met voor te schrijven dat PDF (of een ander formaat)
moet gebruikt worden, maar ook welke versie. Met eventueel een
differentiatie naar gelang van de toepassing: interactief of enkel
passief.

Er bestaan wel open source tools om interactieve PDF aan te maken,
zoals die invulforms. Ik ken bijvoorbeeld een op LaTeX gebaseerde
methode, en een Java-bibliotheek.

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480