[Openstandaarden] Computer Magazine

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Sat Jan 24 20:53:06 CET 2004

At 2004-01-24 12:57, you wrote:
 > btw: Ik las over het laatst nog iets dat IE volgens die metingen minder
 > word gebruikt dan vorig jaar en dat Mozilla, Konqueror, Safari enzo
 > allemaal stijgen. :)

Het gebruik van Gecko & KHTML is zeker gestegen, en dit door 2 programma's:
Mozilla Firebird en Safari.

Een jaar geleden had MSIE nog 70-80% van de MacOSX-markt, tegenwoordig
heeft Safari zo'n marktaandeel...

Gebruikers van de volledige Mozilla/Netscape-suite waren vooral mensen die
voorheen NS4 gebruikten (zowel op Win32 als op Linux).  Nu met Firebird
schakelen ook heel wat mensen over van MSIE.

Dat geeft ook aan dat mensen bereid zijn om over te schakelen als er een
alternatief is dat aan de voor hen belangrijk punten voldoet (en voor velen
is "voelbare" snelheid nog altijd een stuk belangrijker dan veiligheid).

Moz/NS6/NS7/Chimera zijn wel heel belangrijk geweest om minstens een aantal
webmasters (behalve die van HLN) te laten inzien dat het volgen van open
standaarden belangrijk is, en dat de mogelijkheden van die standaarden niet
noodzakelijk achterhaald zijn.  Het succes van Firebird en Safari zullen
daar nu hopelijk verder toe bijdragen...

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9