[Openstandaarden] vrtnieuws.net: weer problemen

Jo Vermeulen jo at lumumba.luc.ac.be
Mon Jan 26 20:40:59 CET 2004

Hoi,

Ben niet helemaal zeker of dit on-topic is. Correct me if I am wrong.

Ik herinner me bij de lancering van de vrtnieuws.net website een grote
discussie op de be.comp.internet nieuwsgroep, omdat men gebruikers van andere
besturingssystemen of browsers een pagina toonde die hun vertelde dat ze
Windows en Internet Explorer moesten gebruiken, om de website te kunnen
bezichtigen. Sommigen had al gevonden dat als men de browsercheck omzeilde de
pagina perfect weergegeven werd.

Na veelvuldig protest had men toen besloten dat er geen browsercheck meer
gedaan werd, maar dat ze wel niet garandeerden dat het optimaal zou werken.
De website werd echter correct weergegeven zowel onder Gecko browsers als met
Konqueror (KHTML rendering engine).

Nu wou ik na lange tijd nog eens naar vrtnieuws.net surfen, toen ik merkte dat
ik een pagina kreeg waar dit instond:

---
De site is gebouwd voor PC computers met minstens Windows 98 als
besturingssysteem en Internet Explorer 5.5 voor Windows als internetbrowser.
Bij Apple computers verwachten we OS 9.2 en Netscape 6.2 of hoger, of
Internet Explorer 5.1 voor Mac.
U kunt de site gebruiken met andere besturingssystemen en browsers, maar we
garanderen dan geen optimaal resultaat.
---

Mij goed, ik klik op "Ga verder" en kom op de echte vrtnieuws.net pagina, die
er goed uitziet, maar wordt constant opnieuw geredirect naar de pagina met de
melding dat ik geen Windows/IE gebruik, nl.:

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/default/welkom2/index.html

Ben ik de enige die dat probleem heeft? Ik gebruik Konqueror 3.2_rc1. Komt het
probleem ook voor bij Safari?

Als dat zo is, vind ik het toch vreemd dat vrtnieuws.net KHTML browsers
uitsluit, zeker Safari. Blijkbaar denkt men dat als men Gecko en Internet
Explorer ondersteunt, dat iedereen wel tevreden zal zijn.

Daarbuiten blijft het jammer dat ze geen open formaat voor streaming video
gebruiken (ze gebruiken nu wmv en quicktime geloof ik), maar ik denk dat dat
bij andere vrt websites niet anders is (bv. studiobrussel?). Audio weet ik
niet zeker.

Mvg,

--
Jo Vermeulen