[Openstandaarden] China promoot eigen standaarden

Paul Cobbaut paul at cobbaut.be
Wed Jun 2 19:17:34 CEST 2004

Sander Devrieze wrote:
> <snip>
>
> Ja, maar het blijft hetzelfde he. Tegenwoordig is er Unicode maar daarvoor had
> elk land zijn eigen ding en was ASCII het standaardformaat voor
> internationale communicatie e.d. Overigens: was EBDIC (of wat de afkorting
> ook was?) niet de Russische tegenhanger van ASCII?

Nee, EBCDIC was de IBM standaard, en IBM was ook toen niet Russisch.

China wil ook niets opdringen, ik geloof dat ze vooral eigen standaarden
maken voor hun interne (1.3 miljard mensen) markt, o.a. om te vermijden
dat ze patenten moeten betalen.

Gezien die markt veel groter is dan de EU of de USA zullen Chinese standaarden
uiteindelijk meer invloed hebben op wereldvlak.

pol :)

--
Geef verstoten dieren een thuis http://www.dierenasieltienen.be