[Openstandaarden] de vrt leert bij?

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Wed Jun 16 14:40:04 CEST 2004

Wouter Horré wrote:
> Hallo,
>
> Canvas wil een nieuwe site maken en vraagt de mening van de surfer:
> http://www.canvas.be/canvas_master/aankondigingen/2004/innovatie_r2004_meningsurfer/index.html
>
> Misschien een gelegenheid om met openstandaarden (eventueel samen met
> blindsurfer) onze stem te laten horen bij de VRT?
>
> ps: ik heb morgen examen, dus geen tijd om zelf iets te schrijven

Hmm, ook examens, maar het blokken lukt toch niet echt, vandaar een
poging tot (kapstok) voor een brief.

Ik denk dat het belangrijk is om niet al té belerend of té veeleisend
over te komen, zodanig dat het doel niet voorbij geschoten wordt.

<poging>

Geachte,

We merken dat Canvas een dialoog wenst op te zetten met hun virtuele
bezoekers[1]. OpenStandaarden.be wenst van deze gelegenheid gebruik te
maken om ook enkele tips mee te geven. Wij zijn een Belgische
organisatie die ijvert voor het toegankelijk maken van digitale
communicatie, iets dat volgens ons enkel kan bereikt worden met correct
gebruik van open standaarden.

Een fout die veel gemaakt wordt is een site die ontworpen wordt met een
specifieke browser in het achterhoofd, waardoor de kans groter wordt dat
anderen uitgesloten worden. Zo is de huidige Canvas website
ontoegankelijk voor blinden, daar, als zij een tekstbrowser zoals Lynx
gebruiken, enkel een lege pagina voorgeschoteld krijgen.

Het lijkt een moeilijke taak om rekening te houden met de vele browsers
die mensen kunnen gebruiken. Gelukkig bestaan er richtlijnen voor de
webmasters, om zo op een gestructureerde manier een website open te
stellen voor de verscheidene bezoekers.

In eigen land hebben we het BlindSurfer label [2], een label specifiek
gericht op toegankelijkheid voor blinden. Zo zal in de nabije toekomst
de Vlaamse overheid werk maken van dit kwaliteitslabel voor elk van hun
websites [3].

Toegankelijkheid moet echter breder gezien worden dan toegankelijkheid
voor blinden. Zo zijn er de richtlijnen van het World Wide Web
Consortium, meer bepaald de "Web Content Accessibility Guidelines[4]".
Hun intro begint met de vele situaties waarin de bezoeker zich kan
bevinden bij het bezoeken van een site[5]

Naast de HTML en CSS, beide webstandaarden, wordt ook vaak gebruik
gemaakt van JavaScript en JScript, beide implementaties van de
webstandaard ECMAScript. Hier willen we waarschuwen voor extensies
t.o.v. ECMAScript, waardoor de bezoeker voor onaangename verrassingen
kan komen te staan. Een validatie van de gebruikte JavaScript kan zoiets
vermijden [6].

Websites die gebruik maken van JavaScript maken de navigatie helaas wel
stukken moeilijker voor gebruikers die geen JavaScript wensen in hun
browser (bv. omwille van veiligheidsredenen) of die geen JavaScript
kunnen gebruiken in hun browser (bv. blinden die een tekstbrowser
gebruiken).

Het lijkt ons een verstandig advies om de eisen van het BlindSurfer
label en/of de richtlijnen van de "Web Content Accessibility
Guidelines[4]" expliciet op te nemen in de overeenkomst met de
webontwikkelaars. De webontwikkelaars weten dan duidelijk wat van hen
verwacht wordt, zodat klachten van gebruikers vanaf het begin vermeden
kunnen worden.

Twijfel zeker niet om ons te contacteren mocht U verder nog vragen
hebben, zo kan een constructieve dialoog ontstaan.

Met vriendelijke groet,
in naam van OpenStandaarden.be

[1]
http://www.canvas.be/canvas_master/aankondigingen/2004/innovatie_r2004_meningsurfer/index.html
[2] http://www.blindsurfer.be
[3] link naar artikel?
[4] http://www.w3.org/TR/WAI-WEBCONTENT/
[5] http://www.w3.org/TR/WAI-WEBCONTENT/#Introduction
[6] Heel wat webontwikkelaars zijn tevreden over de JavaScript debugger
horende bij Mozilla en/of het project VenkMan.

</poging>

Enkele opmerkingen:

mss vinden sommigen dat we direct moeten ijveren voor een
JavaScript-loze site?
'k Heb die opmerking er toch maar bijgevoegd, omdat de kans bestaat dat
ze iets met JavaScript wensen (bepaalde idejen kun soms hardnekkig
standhouden :-s)  en dan is het toch beter dat ze het ook effectief goed
doen en weten dat er zoiets bestaat als een JavaScript debugger...

mss vinden sommigen de opmerking van VenkMan ongepast, omdat
OpenStandaarden niet teveel reclame mag/kan maken voor bepaalde producten?
'k Heb dat er ook toch maar bijgevoegd, om hen wat richting te geven om
te zoeken daar een kwaliteistvolle debugger.

'k Heb geen projecten vermeld zoals Ogg Vorbis en Ogg Theora, omdat dat
waarschijnlijk te belerend zou overkomen. Mocht er effectief een dialoog
ontstaan, dan kan dat waarschijnlijk gerust later aangebracht worden.
Een opmerking rond het gebruik van pdf en doc heb ik ook achterwege
gelaten, opnieuw om niet te veeleisend over te komen. Mochten ze al een
site hebben die overal toegankelijk is, dan denk ik dat we al heel
tevreden mogen zijn... Het omzetten van .doc naar .pdf kan immers
relatief makkelijk gebeuren, het ontwerp van een site veranderen al iets
minder.
Akkoord, html is nog altijd toegankelijker dan een pdf, maar 'k kan me
inbeelden dat dat organisatorisch wat moeilijker kan vallen (bv. iem die
een verslag moet opstellen en geen fluit kent van html... en een
conversie van doc->html, daar pas ik toch ook voor).

Wat denken jullie? De brief kan wellicht nog beter opgesteld worden,
maar nu moet ik toch echt weer beginnen blokken :-s.

Mvg,
Mattias Campe