[Openstandaarden] de vrt leert bij?

Wouter Verhelst wouter at grep.be
Wed Jun 16 21:13:22 CEST 2004

On Wed, Jun 16, 2004 at 11:51:39AM +0200, Wouter Horré wrote:
> Hallo,
>
> Canvas wil een nieuwe site maken en vraagt de mening van de surfer:
> http://www.canvas.be/canvas_master/aankondigingen/2004/innovatie_r2004_meningsurfer/index.html

Kijk eens aan.

> Misschien een gelegenheid om met openstandaarden (eventueel samen met
> blindsurfer) onze stem te laten horen bij de VRT?

Absoluut.

Suggestie:

----
Hallo,

Jullie canvas-website meldt dat hij binnenkort verniewd zal worden, en
vraagt in die achtergrond om meningen en suggesties van de gebruiker.

Als groepering die het gebruik van open standaarden wil promoten, zouden
wij van OpenStandaarden.be graag van deze gelegenheid gebruik maken om u
te wijzen op de voordelen en mogelijkheden van open standaarden. De
voordelen spreken voor zich: wanneer u zich houdt aan de
HTML-specificaties zoals die door het W3C worden vrijgegeven (eenvoudig
te testen via de HTML-validator op <http://validator.w3.org/>), dan is het
op z'n zachtst gezegd veel makkelijker om een website te maken die door
alle browsers, onder alle besturingssystemen, correct weergegeven wordt;
ook maakt u het door het gebruik van open standaarden eenvoudiger voor
onze blinde medemens.

De mogelijkheden van open standaarden zijn bij veel web-ontwikkelaars
echter minder bekend. Maar al te vaak wordt vermoed dat HTML en CSS niet
veel in z'n mars heeft. Dat hoeft daarom niet waar te zijn; als mooi
voorbeeld kan u een kijkje nemen op <http://www.csszengarden.com/>, een
project om de mogelijkheden van HTML en CSS ten toon te spreiden.
Alternatief kan u een kijkje nemen op de website van De Lijn -- een site
die onlangs vernieuwd werd, en hoewel die weliswaar niet volledig de
specificatie volgt, toch veel dichter in de buurt komt dan de meeste
andere sites op het huidige web. Om u maar aan te geven dat het gebruik
van standaarden geen handicap hoeft zijn om een moderne site te maken.

Hopende dat u onze suggestie ter harte neemt,

Voor OpenStandaarden.be,

XXXXXXX
----

die www.csszengarden.com is trouwens een *geweldige* showcase. Grafici
die met CSS spelen... 106 CSS stylesheets (and counting) en slechts 1
XHTML pagina.

> ps: ik heb morgen examen, dus geen tijd om zelf iets te schrijven

Succes!

--
         EARTH
     smog  |   bricks