[Openstandaarden] Re: Brief staatssecretaris is er

Jonas Maebe jonas.maebe at elis.ugent.be
Wed Jun 16 22:38:27 CEST 2004

On 16 jun 2004, at 21:49, Simon Brouwer wrote:

> Liegen niet, als de Raad van Ministers vindt dat "methoden voor
> zakendoen van zichzelf niet-technisch zijn" kan ik me daar best in
> vinden.

Dit gaat niet over wat de raad van ministers vindt, dit gaat over wat
volgens de richtlijn zo is.

> Als je mij een pagina toekent, wil ik die wel in het Engels vertalen.

Ik stel voor:

Reinout: punt 1 (blz 1-3, dat is 1,5 blz)
Jeroen: punt 2 van blz 3-5 (de amendementen zijn al in het Engels
gelukkig)
Simon: punt 2 van blz 6-7

Nog vrijwilligers? We hebben nog blz 8-9, 10-11, 12-14, 15-16 (tot net
voor punt 4), 16-17 (vanaf punt 4 tot net voor punt 6). Dat is steeds 1
tot 2 blz.

Voor be-parl en openstandaarden: het gaat over een vertaling naar het
Engels van het document op
http://www.ez.nl/upload/docs/Kamerbrieven/PDF-Documenten/4038469-vtk.pdf

> Overigens is interessant dat in de brief wordt gesteld dat in principe
> ALLE 30.000 reeds door het EPO verleende softwarepatenten, in de visie
> van de Staatssecretaris, rechtsgeldig zouden moeten worden. Daar
> moeten  ook flink wat "uitvindingen" bij zitten die elders in de brief
> onmiskenbaar als "niet octrooieerbaar" worden voorgesteld.  Kan iemand
> wat sprekende voorbeelden bedenken?

De webshop? Al gaat ze die wellicht stuk voor stuk technische
uitvindingen vinden...

> Overigens suggereert de brief dat de bewuste patenten reeds
> rechtsgeldig ZIJN, en dat een richtlijn daar niets meer aan zal kunnen
> veranderen.
> "Een latere totstandkoming van de uiteindelijke richtlijn verandert de
> status van die octrooien niet".  Met dat laatste ben ik het eens. De
> meeste van die patenten zijn volgens de huidige wetgeving illegaal
> verleend, en wat mij betreft zal de uiteindelijke richtlijn die status
> ook niet veranderen...

Op http://www.ez.nl/publicaties/pdfs/01I21.pdf staat een studie van EZ
over softwarepatenten in Nederland. Daarin staat dat nog geen enkel
softwarepatent voor een rechtbank in Nederland is afgedwongen.

Jonas