[Openstandaarden] Certipost.be...

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue Jun 29 16:09:21 CEST 2004

On Tue, 29 Jun 2004, Onno Timmerman wrote:

[...]
> Maar als ik het goed begrijp krijgt een organisatie als Certipost wel een
> licentie of goedkeuring om zijn ding te doen van de overheid. De overheid kan
> dus voorwaarden stellen.

Met de nadruk op "kan" :-( Het zelfde geld voor patenten, trouwens. Het
praktische probleem zit in het feit dat dit soort organisaties al gauw
zelfstandig dingen gaan interpreteren en invoeren, en je moet als
politici dan wel erg bij de pinken zijn om op tijd te reageren. In de
praktijk is dat onmogelijk, tenzij de controle structureel ingebakken
zit in het systeem, door een of andere onafhankelijke (overheids)dienst.

> Trouwens, de overheid is indirect aandeelhouder van Certipost!
Dit leidt alleen nog meer tot monopolie-posities... Ofwel is
certificatie een 100% overheidsmonopolie, ofwel is het een
gecontroleerde markt-activiteit, met verschillende concurrenten.

Herman

--
   K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480