[Openstandaarden] Re: GSM: een vrije, open standaard?

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Tue Mar 16 06:37:58 CET 2004

Onegen wrote:
> ETSI is een standardisatie organisatie, een beetje zoals ISO.
> Grote bedrijven werken mee aan veel van die standaarden.
>
> ETSI is geen onderdeel van de EU administratie maar werkt er wel nauw mee
> samen.  Er zijn samenwerkingsakkoorden gesloten, denk ik.
>
> ETSI is niet alleen bezig met Telecom standaarden, ze hebben ook standaarden
> over Time-stamping Authorities en Electronic Signature Formats.
>
> Zie de site van het ICTSB  (Information & Communications Technologies
> Standards Board) voor wat meer uitleg. www.ictsb.org

Als ik http://www.3gpp.org/About/about.htm goed lees, dan is dit de site
waarrond het GSM-protocol ontwikkeld wordt. Maar het is me op het eerste
zicht niet duidelijk hoe open, vrij en toegankelijk het protocol nu
precies is :-s

Dan is ETSI te vergelijken met het IETF die XMPP (~"3gpp") goedkeurd als
standaard (meer bepaald XMPP-core en XMPP-IM)?

In de faq (http://www.3gpp.org/faq/faq.htm) worden oa. ook patenten
besproken: http://www.3gpp.org/faq/faq.htm#A4.3
Dit moeten wel hardware patenten zijn, want softwarepatenten zijn nog
altijd niet afdwingbaar dacht ik?

Mvg,
Mattias